- Locatie
Collegekamer
- Voorzitter
- A. (Astrid) Heijstee - Bolt
Agendapunten
-
1Agenda en opening
-
2Informatie-uitwisseling
-
3
Bijlagen
Besluit
Conform besloten
-
4Hamerstukken
-
4.a
De initiatiefnemer is voornemens om de vrijstaande woning, die juridisch-planologisch is toegestaan maar nog niet is gebouwd, op het perceel tussen Molenkade 2 en 6 in Leimuiden te vervangen door een tweekapper. Het college neemt een positieve houding aan ten opzichte van het initiatief, maar stelt tegelijkertijd wel een aantal voorwaarden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Een positieve grondhouding aan te nemen ten aanzien van het bouwen van twee woningen op het perceel tussen Molenkade 2 en 6 in Leimuiden, onder de volgende voorwaarden:
a. Het gezamenlijke volume van de twee woningen mag het volgens de regels van het omgevingsplan toegestane maximum volume voor één woning niet overschrijden;
b. De ontwikkeling dient te voldoen aan de Nota Parkeernormen 2018;
c. Er dient een afdracht gedaan te worden in het vereveningsfonds om te voldoen aan de eis van 30% sociale woningbouw en 40% middensegment. Voor woningen tot de NHG-grens geldt de beleidsregel zelfbewoningsplicht en anti-speculatiebeding;
d. Er dient een Goede onderbouwing van de Fysieke Leefomgeving (GoFLo) te worden gegeven. Die onderbouwing is onderdeel van de aanvraag omgevingsvergunning. Met de GoFLo moet worden aangetoond dat met de gewenste ontwikkeling sprake is van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Daarbij dient onder andere ingegaan te worden op de verschillende (relevante) omgevingsaspecten (o.a. bodem en geluid) en het bouwen binnen een beschermingszone van het Hoogheemraadschap;
2. Indiener te verplichten de omwonenden en andere belanghebbenden te betrekken bij de voorgenomen ruimtelijke ontwikkeling aan de hand van het document ‘Werkwijzer met Elkaar voor initiatiefnemers’.Besluit
1. Een positieve grondhouding aan te nemen ten aanzien van het bouwen van twee woningen op het perceel tussen Molenkade 2 en 6 in Leimuiden, onder de volgende voorwaarden:
a. Het gezamenlijke volume van de twee woningen mag het volgens de regels van het omgevingsplan toegestane maximum volume voor één woning niet overschrijden;
b. De ontwikkeling dient te voldoen aan de Nota Parkeernormen 2018;
c. Er dient een afdracht gedaan te worden in het vereveningsfonds om te voldoen aan de eis van 30% sociale woningbouw en 40% middensegment. Voor woningen tot de NHG-grens geldt de beleidsregel zelfbewoningsplicht en anti-speculatiebeding;
d. Er dient een Goede onderbouwing van de Fysieke Leefomgeving (GoFLo) te worden gegeven. Die onderbouwing is onderdeel van de aanvraag omgevingsvergunning. Met de GoFLo moet worden aangetoond dat met de gewenste ontwikkeling sprake is van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Daarbij dient onder andere ingegaan te worden op de verschillende (relevante) omgevingsaspecten (o.a. bodem en geluid) en het bouwen binnen een beschermingszone van het Hoogheemraadschap;
2. Indiener te verplichten de omwonenden en andere belanghebbenden te betrekken bij de voorgenomen ruimtelijke ontwikkeling aan de hand van het document ‘Werkwijzer met Elkaar voor initiatiefnemers’. -
4.b
Via bijgevoegd raadsvoorstel wordt gestuurd op de keuze tot een voorkeursvariant met uitgangspunten die aansluiten op de ambities en doelstellingen uit het raadsakkoord en leiden tot een budgetneutrale GREX. Daar staat voor de gemeente tegenover dat de kans zich aandient nadere afspraken te maken met de marktpartijen en hierdoor voor de raad belangrijke thema’s in op te nemen.
Met de voorliggende uitgangspunten ontstaat een robuuste (gebaseerd op feitelijke uitgangspunten en goed onderbouwde kostenramingen en voldoende onvoorzien) grondexploitatie. Er worden meer woningen en meer haalbare woningen gerealiseerd, waarin een belangrijke behoefte wordt voorzien om meer voor de eigen bevolking te bouwen, in plaats van een villawijk te realiseren. Dit neemt niet weg dat de gebiedsontwikkeling nog wel risico's bevat.
Het college heeft het raadsvoorstel vastgesteld en geheimhouding opgelegd op een aantal bijlagen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het raadsvoorstel vast te stellen, waarin wordt voorgesteld:
1. Te kiezen voor een verdichtingsscenario met een budgetneutraal resultaat in de grondexploitatie van de gebiedsontwikkeling Braassemerland tot 1.550 woningen dat uitgaat van de volgende uitgangspunten:
a. Het additionele programma ten opzichte van de SOK en het bestemmingsplan (meer dan 1.155 woningen) moet voldoen aan de gemeentelijke Woonagenda. Hieronder wordt verstaan:
i. 30% sociale huur
ii. 40% middensegment die als volgt wordt onderverdeeld:
1. 20% goedkope koop (VON EUR 283.000,-. Prijspeil 2025) of (bij voorkeur) middenhuur conform de Wet betaalbare huur
2. 20% betaalbare koop (VON EUR 405.000,- Prijspeil 2025)
iii. 30% vrije sector markt
b. Versoepelen van de contractuele afspraak dat 10% als kavels voor Particulier Opdrachtgeverschap wordt gerealiseerd, naar tussen de 0% en 10%. Dit ligt in de lijn van de wijziging van villawijk naar een wijk gelijk aan de vorige fasen. Daarvoor in de plaats ruimte wel bieden voor innovatieve woonvormen als waterwoningen.
c. Inzetten op meer gestapelde bouw in het gehele gebied en in het bijzonder op hoogbouw (tot 6 bouwlagen+ kap ) in het gebied rondom de sluis in fase 7 en voor de overige fasen max 6 bouwlagen en daarbij af te wijken van de hoogbouwvisie.
d. Ruimtelijk in het gebied (fase 10) circa 10.000 m2 te reserveren ten behoeve van een eventueel kindcentrum. Deze locatie al dan niet te combineren met woningbouw of het realiseren van voorzieningen. Een en ander afhankelijk van keuzes die in het IHP gemaakt worden.
e. Ruimtelijk in het gebied rekening te houden met circa 1.600 m2 ten behoeve van huisartsen en jeugdgezondheidszorg. Eventueel in de plint van appartementengebouw(en) of te combineren met het kindcentrum.
f. Rond de sluis ruimte voor een horecavoorziening.
g. Van toepassing verklaren LIOR 8.0 voor de fasen 7 t/m 11.
h. Een tweede (noodzakelijke) ontsluiting van het gebied te realiseren, met de noodzakelijke aanpassingen aan het omliggende wegennet.
i. Gemaximeerde grenzen conform GREX aan verwervingskosten/cq doorleggen van de kosten voor het verwijderen van eventuele vervuilingen.
j. Gronden verwerven voor een nader te bepalen marktconforme maximale verwervingsprijs met daarbij de eventuele inzet van beschikbare instrumentarium.
2. Op basis van deze uitgangspunten de VOF via het College opdracht te geven te zorgen voor een sluitende grondexploitatie.
3. Op basis van deze uitgangspunten een wijziging van het Omgevingsplan op te stellen en de procedure te starten.
2. Geheimhouding op te leggen op een aantal bijlagen bij het raadsvoorstel (presentatie, toelichting argumenten en grondexploitatie, risicoanalyse en geheim deel beantwoording raadsvragen) op grond van artikel 87 van de Gemeentewet in verband met het belang genoemd in artikel 5.1 lid 1 onder c en lid 2 onder b van de Wet open overheid.
Besluit
1. Het raadsvoorstel vast te stellen, waarin wordt voorgesteld:
1. Te kiezen voor een verdichtingsscenario met een budgetneutraal resultaat in de grondexploitatie van de gebiedsontwikkeling Braassemerland tot 1.550 woningen dat uitgaat van de volgende uitgangspunten:
a. Het additionele programma ten opzichte van de SOK en het bestemmingsplan (meer dan 1.155 woningen) moet voldoen aan de gemeentelijke Woonagenda. Hieronder wordt verstaan:
i. 30% sociale huur
ii. 40% middensegment die als volgt wordt onderverdeeld:
1. 20% goedkope koop (VON EUR 283.000,-. Prijspeil 2025) of (bij voorkeur) middenhuur conform de Wet betaalbare huur
2. 20% betaalbare koop (VON EUR 405.000,- Prijspeil 2025)
iii. 30% vrije sector markt
b. Versoepelen van de contractuele afspraak dat 10% als kavels voor Particulier Opdrachtgeverschap wordt gerealiseerd, naar tussen de 0% en 10%. Dit ligt in de lijn van de wijziging van villawijk naar een wijk gelijk aan de vorige fasen. Daarvoor in de plaats ruimte wel bieden voor innovatieve woonvormen als waterwoningen.
c. Inzetten op meer gestapelde bouw in het gehele gebied en in het bijzonder op hoogbouw (tot 6 bouwlagen+ kap ) in het gebied rondom de sluis in fase 7 en voor de overige fasen max 6 bouwlagen en daarbij af te wijken van de hoogbouwvisie.
d. Ruimtelijk in het gebied (fase 10) circa 10.000 m2 te reserveren ten behoeve van een eventueel kindcentrum. Deze locatie al dan niet te combineren met woningbouw of het realiseren van voorzieningen. Een en ander afhankelijk van keuzes die in het IHP gemaakt worden.
e. Ruimtelijk in het gebied rekening te houden met circa 1.600 m2 ten behoeve van huisartsen en jeugdgezondheidszorg. Eventueel in de plint van appartementengebouw(en) of te combineren met het kindcentrum.
f. Rond de sluis ruimte voor een horecavoorziening.
g. Van toepassing verklaren LIOR 8.0 voor de fasen 7 t/m 11.
h. Een tweede (noodzakelijke) ontsluiting van het gebied te realiseren, met de noodzakelijke aanpassingen aan het omliggende wegennet.
i. Gemaximeerde grenzen conform GREX aan verwervingskosten/cq doorleggen van de kosten voor het verwijderen van eventuele vervuilingen.
j. Gronden verwerven voor een nader te bepalen marktconforme maximale verwervingsprijs met daarbij de eventuele inzet van beschikbare instrumentarium.
2. Op basis van deze uitgangspunten de VOF via het College opdracht te geven te zorgen voor een sluitende grondexploitatie.
3. Op basis van deze uitgangspunten een wijziging van het Omgevingsplan op te stellen en de procedure te starten.
2. Geheimhouding op te leggen op een aantal bijlagen bij het raadsvoorstel (presentatie, toelichting argumenten en grondexploitatie, risicoanalyse en geheim deel beantwoording raadsvragen) op grond van artikel 87 van de Gemeentewet in verband met het belang genoemd in artikel 5.1 lid 1 onder c en lid 2 onder b van de Wet open overheid.
-
4.c
De gemeente werkt samen met de corporaties aan het realiseren en in stand houden van de sociale huurvoorraad. Om ervoor te zorgen dat corporaties tegen gunstige voorwaarden geldleningen kunnen aantrekken bestaat het waarborgfonds sociale woningbouw (WSW). Vanwege een voorstel van het WSW om het maximaal geborgd leningvolume per woningcorporatie aan te passen en te indexeren, zodat corporaties kunnen blijven investeren, organiseert VNG een ledenraadpleging ter voorbereiding op besluitvorming door het VNG-bestuur. Vanwege de grote opgaven en de nieuwe zekerheid van de marktwaarde bij de maximale borg, vindt VNG de aanpassing verantwoord. Het college stemt voor het voorstel in de ledenraadpleging. over het voornemen van VNG om in te stemmen met het wijzigen van Beleidsregel II ‘Kader voor borging van geldleningen van deelnemers van Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw’.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Voor te stemmen in de ledenraadpleging over het voornemen van de VNG om in te stemmen met het aanpassen en indexeren van de maximale borg conform het voorstel van het WSW.
Besluit
1. Voor te stemmen in de ledenraadpleging over het voornemen van de VNG om in te stemmen met het aanpassen en indexeren van de maximale borg conform het voorstel van het WSW.
-
4.d
In het kader van de Lokale Energie Strategie Kaag en Braassem gaat de gemeente een Beleidskader opstellen, bestaande uit voorwaarden voor het plaatsen van windturbines Voorafgaand aan het Beleidskader zal er ook een participatieplan uitgevoerd worden. Parallel aan dit traject is de Provincie Zuid-Holland bezig met de herziening plaatsingsvisie windturbines. Op 6 maart jl. heeft de provincie een presentatie gegeven over de stand van zaken en het vervolgproces. Uit de presentatie van de provincie is gebleken dat de planning van de herziening invloed heeft op het traject van de gemeente Kaag en Braassem, ten aanzien van het beleidskader en het participatietraject. Middels deze RIB informeert het College de Raad over deze invloed en hoe het college daar mee omgaat. Het college heeft de raadsinformatiebrief vastgesteld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De raadsinformatiebrief Update Beleidskader wind- en zonne-energie vast te stellen.
Besluit
1. De raadsinformatiebrief Update Beleidskader wind- en zonne-energie vast te stellen.
-
5Bespreekstukken
-
5.a
Op 5 februari 2025 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling) een tussenuitspraak gedaan in de beroepszaak omtrent het bestemmingsplan ‘Tankstation N207 Vriezenweg Leimuiden’. De Afdeling heeft de raad opgedragen om binnen 16 weken na verzending van de uitspraak het daar omschreven gebrek te herstellen (bestuurlijke lus). Het college stelt, net als in 2023, voor om het bestemmingsplan vast te stellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het raadsvoorstel vast te stellen, waarin wordt voorgesteld:
1. De Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen;
2. Het bestemmingsplan ‘Tankstation N207 Vriezenweg Leimuiden’ (NL.IMRO.1884.BPTANKSTATIONN207-VAS1) vast te stellen;
3. Geen exploitatieplan voor dit plangebied vast te stellen.Besluit
Het raadsvoorstel vast te stellen, waarin wordt voorgesteld:
1. De Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen;
2. Het bestemmingsplan ‘Tankstation N207 Vriezenweg Leimuiden’ (NL.IMRO.1884.BPTANKSTATIONN207-VAS1) vast te stellen;
3. Geen exploitatieplan voor dit plangebied vast te stellen. -
5.b
Afgelopen jaar is met de raad gesproken over de huidige gehanteerde werkwijze rondom de Planning en Control cyclus. Deze jaarlijks terugkerende cyclus geeft inzicht in de doelstellingen van de gemeente, of deze worden bereikt en welke financiële middelen daarvoor nodig zijn. Het college wil de P&C-cyclus doorontwikkelen en heeft daarom besloten binnen de cyclus de primaire producten Kaderbrief, Begroting en Jaarrekening jaarlijks en Rapportage van afwijkingen in het kader van de rechtmatigheid periodiek aan te bieden aan de gemeenteraad.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Planning- en Controlcyclus door te ontwikkelen met als primaire producten Kaderbrief, Begroting en Jaarrekening en de Rapportage van afwijkingen in het kader van de rechtmatigheid;
2. De raad periodiek een lijst van ontwikkelingen toe te sturen; kader voor deze lijst is afwijkende ontwikkelingen met impact (inhoudelijk dan wel financieel); het werken met de lijst van ontwikkelingen is een gezamenlijk leertraject tussen organisatie, college en raad;
3. De noodzakelijke wijzigingen te vertalen in voorstellen voor de Financiële Verordening met als planning najaar 2025.Besluit
1. De Planning- en Controlcyclus door te ontwikkelen met als primaire producten Kaderbrief, Begroting en Jaarrekening en de Rapportage van afwijkingen in het kader van de rechtmatigheid;
2. De raad periodiek een lijst van ontwikkelingen toe te sturen; kader voor deze lijst is afwijkende ontwikkelingen met impact (inhoudelijk dan wel financieel); het werken met de lijst van ontwikkelingen is een gezamenlijk leertraject tussen organisatie, college en raad;
3. De noodzakelijke wijzigingen te vertalen in voorstellen voor de Financiële Verordening met als planning najaar 2025. -
5.c
Het presidium krijgt voorafgaand aan elke vergadering de geactualiseerde versie van de jaaragenda aangeboden. Deze versie is ter bespreking in het presidium van 24 maart 2025.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De jaaragenda aan te bieden aan het presidium.
Besluit
De jaaragenda aan te bieden aan het presidium.
-
5.d
Het Beeld van de Uitvoering is een presentatie vanuit de organisatie met resultaten en bevindingen van afgelopen jaar. Binnen de verdeling van de drie programma’s zoals ook opgenomen in de Begroting wordt de gemeenteraad mondeling geïnformeerd over behaalde resultaten en ontwikkelingen. Deze presentatie geeft invulling aan de wens van de raad om eerder dan de behandeling van de jaarrekening geïnformeerd te worden over ontwikkelingen. Het college heeft het programma voor de C&K vastgesteld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het programma voor de C&K avond van 9 april over Beeld van de Uitvoering vast te stellen.
Besluit
- Het programma voor de C&K avond van 9 april over Beeld van de Uitvoering vast te stellen.
-
5.e
ProRail dient herstelwerkzaamheden uit te voeren aan het viaduct bij de Zuidweg, Rijpwetering, ten behoeve van een veilige passage van de HSL-treinen. Om deze werkzaamheden mogelijk te maken, dient de Blauwemolenweg voor een lange periode afgesloten te worden voor alle verkeer en wordt er een veilige en snelle omleidingsroute voor fietsers gerealiseerd. Het college heeft een verkeersbesluit genomen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Een verkeersbesluit te nemen waarmee wordt besloten tot;
- Afsluiting Blauwemolenweg in beide richtingen tussen 26-06-2025 en 31-12-2026;
- Aanwijzen tijdelijk fietspad aan de oostzijde van de A4 / HSL (Polderpad) tussen 26-06-2025 en 31-12-2026;
- Aanwijzen tijdelijk (brom)fietspad aan de zuid-oost zijde van de Zuidzijderweg tussen 26-06-2025 en 31-12-2026.Besluit
Een verkeersbesluit te nemen waarmee wordt besloten tot;
- Afsluiting Blauwemolenweg in beide richtingen tussen 26-06-2025 en 31-12-2026;
- Aanwijzen tijdelijk fietspad aan de oostzijde van de A4 / HSL (Polderpad) tussen 26-06-2025 en 31-12-2026;
- Aanwijzen tijdelijk (brom)fietspad aan de zuid-oost zijde van de Zuidzijderweg tussen 26-06-2025 en 31-12-2026. -
6Niet openbare agenda
-
7
Besluit
Conform besloten
-
8Niet openbare hamerstukken
-
9Niet openbare bespreekstukken
-
10Uitnodigingen
-
11Ingekomen stukken
-
12Middagsessie