Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

maandag 9 mei 2022

18:00 - 19:25
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
Astrid Heijstee-Bolt

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter heet de aanwezigen welkom (speciaal welkom aan Robert van Zijl en Roy Mollers)

    Besluit

    N.v.t.

    Zowel Roy Möllers als Sandra de Wagenaar waren enigszins opgehouden en daarom is de vergadering rond de klok van 18.20 uur begonnen. De voorzitter heeft Roy, Sandra en Robert  van Zijl, de nieuwe gemeentesecretaris, een speciaal welkom geheten, daar zij allen voor het eerst een presidium bijwonen.

  2. 2

    De leden wordt gevraagd om hun opmerkingen over de besluitenlijst uiterlijk op de dag van de vergadering vóór 12 uur aan de griffie te sturen.

    Besluit

    De besluitenlijst wordt ongewijzigd akkoord bevonden.

  3. 3

    De voorzitter wil onder meer kort aan de orde stellen de opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne, de Wet op de gemeenschappelijke regelingen, de collegebesluiten en de regionale bijpraatsessies.

    Besluit

    N.v.t.

    De voorzitter maakt bekend dat het college heeft besloten de onderliggende stukken van de B^W/vergaderingen elke week, tegelijk met de concept besluitenlijst te publiceren op iBabs. Deze stukken zijn dan zowel voor de pers, de gemeenteraadsleden als de bezoekers van de website in te zien.


    De voorzitter kondigt een collegebrief aan over de gewijzigde wetgeving ten aanzien van de gemeenschappelijke regelingen, waarbij met name wordt ingegaan op de consequenties die dit heeft voor de situatie van Kaag en Braassem.


    De voorzitter attendeert de aanwezigen op de informatiebijeenkomsten van Holland-Rijnland. Zij hoopt dat de fracties mensen uit de fractie bereid kan vinden naar deze bijeenkomsten te gaan of digitaal bij te wonen. Deze bijeenkomsten staan in iBabs.


    De voorzitter kondigt een collegebrief aan met als onderwerp de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne.

  4. 4

    Bijgaand treft u de jaaragenda aan tot en met het zomerreces (mei, juni en juli).

    Besluit

    N.v.t.

    De voorzitter behandelt agendapunt 4b als eerste punt daarna volgend de punten 4a, 4c en 4d.

  5. 4.a

    Het presidium krijgt elke vergadering de jaaragenda voor de komende drie maanden ter bespreking voorgelegd. Dat is in dit geval de maand mei, juni en juli en omdat het de eerste keer is dat het presidium in nieuwe samenstelling bij elkaar is, ook de maanden daarna voor zover we dat nu weten. De onderwerpen van de C+K-avonden, die met een ander voorstel naar het college zijn gegaan, zijn hierin nog niet opgenomen.
    Enkele onderwerpen zijn sinds het laatste presidium verplaatst of geschrapt, dat zijn:
    legesverordening ivm iwt Omgevingswet. Stond voor cyclus mei. Is geschrapt. Wordt meegenomen bij de reguliere Legesverordening in december.
    bp Waterloospolder en Plantage en Zuideinde verplaatst van mei naar april ivm geen zienswijzen.
    bp’s Hazenpad en Lange Dwarsweg verplaatst naar september. Aanvragers hebben plannen nog niet gereed.
    bp Julianalaan 68-70 verschoven naar september. Plan gaat opnieuw als ontwerp ter inzage.
    bp Herenweg 161a verplaatst naar september
    NVU B'land Braassemerland verplaatst naar juni. Eerst info-avond.
    inrichting bestuurscommissie HR jeugd – (stond voor mei) verwijderd - HR komt met een uitleg hoe dit vormgegeven gaat worden.

    Besluit

    Het presidium stemt in met deze driemaandenagenda.

    Tijdens het gesprek hierover kwam aan de orde dat met name de vergadering op 20 juni een ingewikkelde wordt vanwege het feit dat in het rapport van de verkenners ook de installatie van het nieuwe college op die dag gepland staat. Er wordt toegezegd dat de nieuwe planning zodra er meer bekend is zal worden rondgestuurd en eventueel zal de woensdagavond (22 juni 2022) erbij betrokken worden.

  6. 4.b

    In deze memo wordt het Presidium gevraagd een extra inhoudelijke avond te organiseren op 23 mei omtrent het Braassemerland en akkoord te gaan met de invulling van de C&K-avonden voor dit lopende jaar.
    Daarnaast is de vraag voor het presidium aangezien er op11 mei een agendapunt inzake inwonersparticipatie van de rekenkamercommissie op de agenda staat deze eventueel digitaal te laten plaatsvinden. Presentatie Wob rapport is doorgeschoven, rapport dient eerst officieel aan de raad aangeboden te worden.

    Besluit

    Het presidium stemt in met de drie voorstellen die bij dit agendapunt staan.

    Omdat de C&K op 23 mei besloten is wordt aangegeven dat de burgerraadsleden die nog geen eed of belofte hebben afgelegd een verklaring ondertekenen waarin zij aangeven de beslotenheid te respecteren.
    Er wordt getwijfeld of één avond (27 juni 2022) over de jeugdhulpverlening voldoende is. Wanneer de avond heeft plaatsgevonden zal gekeken worden of er nog een vervolg moet komen.

  7. 4.c

    Besluit

    Het presidium stemt in met beide agenda's. Wel wordt daarbij aangegeven dat er nog even goed naar de stukken, die reeds gepubliceerd zijn moet worden gekeken.

    In bestemmingsplan Noordeinde 131 bleken in de stukken enige inconsistenties te zitten, deze zullen worden gecorrigeerd.
    De bestuurlijke reactie bij het rekenkamerrapport leek te ontbreken, bij nadere beschouwing bleek deze als bijlage aan het stuk te zijn toegevoegd, en is daarmee opgenomen in dezelfde en enige pdf bij dit agendapunt.
    Over de zienswijze inzake de begroting van de BVO 2023 stond in de toelichting dat deze op 9 mei 2022 zou worden toegevoegd. De vraag was waarom dat nog niet gebeurd was. Bij het nazoeken bleek het dat deze zienswijze er al wel bij stond, waarschijnlijk is hier dus sprake van een misverstand.

  8. 4.d

    Besluit

    Presidium is akkoord met deze agenda, waarbij de opmerking is gemaakt dat die avond wellicht ook het raadsakkoord wordt besproken.

  9. 5

    De voorzitters voor de V&A vergadering(en) vaststellen.

    Besluit

    Voorzitter hoorzitting 16 mei 2022 wordt Peter van Dijk.
    Voorzitter V&A op 16 mei 2022 wordt Kelly Straver.

  10. 6
    Lopende en organisatorische vragen
  11. 6.a

    De fractievoorzitters hebben op 26 april een brief ontvangen van het bestuurssecretariaat inzake een integriteitsonderzoek voor kandidaat wethouders. Deze brief is ter kennisname vertrouwelijk aan de presidiumagenda toegevoegd. Bij dit agendapunt kan eventueel ook iets gemeld worden over het proces en de voorgang van de onderhandelingen.

    Besluit

    Het presidium neemt kennis van deze brief en is het eens met werkwijze ten aanzien van de integriteitsonderzoeken van de nieuwe wethouders.

  12. 6.b

    Het presidium wordt gevraagd namen door te geven aangaande diverse benoemingen waaronder burgerleden, voorzitters en werkgeverscommissie in de gemeenteraad van 30 mei 2022.


    Tevens is de vraag aan het presidium wie zij als plv voorzitter (nu Kelly Straver) / nestor (nu Ruud van der Star) van de raad wil benoemen, de memo van het presidium d.d. september 2021 is toegevoegd aan de agenda.

    Besluiten

    Het presidium zegt toe de gevraagde namen aan de griffie door te geven.

    Naar aanleiding van de vraag in hoeverre de voorzitters van de V&A-avonden moeten worden benoemd is aangegeven dat het doorgeven van de namen van de leden die een cursus "voorzitten"  willen volgen volstaat in dit stadium. De wijze waarop wordt omgegaan met het voorzitten van de verschillende raadsavonden (ook omdat dit nog besproken zal worden naar aanleiding van de verkenningen) en de aangepaste regelgeving daarover is de oorzaak dat over een eventuele benoeming op een later tijdstip zal worden besloten.

    Vlak voor de vergadering bleek dat er onduidelijkheid is over de anciënniteit van enige raadsleden. Daarom is besloten dat eerst goed uit te zoeken vooralsnog een definitief besluit kan worden genomen over het nestorschap en de plaatsvervangend voorzitter.

  13. 6.c

    Er kunnen wat voorzetten gegeven worden voor het aanpassen van de verordening zodat dit op een later moment kan worden opgepakt.

    Besluit

    n.v.t.

    Het CDA heeft enkele voorstellen aan de griffie gestuurd, deze zullen bij de bespreking over de presidiumverordening worden meegenomen in de afwegingen. enkele partijen zeggen toe ook nog voorstellen daarvoor te zullen inbrengen.

  14. 7

    De leden worden gevraagd of er tijdens de introductieavonden zaken gemist zijn of zaken die nadere aandacht behoeven. Tevens wordt verzocht om uiterlijk op de dag van de vergadering vóór 9.00 uur aan de griffie aan te geven voor welke vergadering een terugblik nuttig is.


    Van Sandra de Wagenaar is hierop het volgende antwoord gekomen:
    "Ik wil graag meegeven dat ik de avond op de werkplaats echt ontzettend leuk vond, maar een echte terugblik daarop is wat mij betreft niet nodig.
    Een mededeling daarover volstaat."


    Van de overige leden hebben geen aangegeven dat het besproken moet worden en daarmee kan dit agendapunt worden overgeslagen en kunnen we het houden bij de mededeling van Sandra de Wagenaar.

    Besluit

    n.v.t.

  15. 8

    De leden worden verzocht om uiterlijk op de dag van de vergadering vóór 9.00 uur aan de griffie aan te geven welke vragen er zijn voor de rondvraag. Zo nodig worden deze doorgegeven aan betrokkenen om deze vragen van een antwoord te kunnen voorzien tijdens de vergadering.

    Besluit

    n.v.t.

    Er zijn geen vragen voor de rondvraag.

  16. 9

    Besluit

    De voorzitter sluit om exact 19.30 uur de vergadering.