- Locatie
Collegekamer
- Voorzitter
- Astrid Heijstee-Bolt
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Besluit
net
Hilde Bax vervangt Kelly Straver.
-
2
De leden wordt gevraagd om hun opmerkingen over de besluitenlijst uiterlijk op de dag van de vergadering vóór 12 uur aan de griffie te sturen.
Bijlagen
Besluit
Presidium is akkoord met de besluitenlijst.
-
3Mededelingen
-
3.a
In Holland Rijnland verband wordt gewerkt aan de Bestuursopdracht Wonen. Dit betekent dat er een nieuwe Regionale Woonagenda wordt opgesteld en de Huisvestingsverordening wordt geactualiseerd.
Holland Rijnland wil graag radenbijeenkomsten per subregio organiseren om raadsleden mee te nemen in dit traject, zodat zij goed geïnformeerd zijn voordat de inspraakperiode start. Het ziet ernaar uit dat de digitale bijeenkomst voor Alphen, Nieuwkoop en Kaag en Braassem gepland zal worden op 30 november 2022.Besluit
Ter kennisgeving aangenomen.
-
3.b
Op woensdagavond 9 november 2022 staat een (digitale) informatieve raadsavond over het reilen en zeilen van de BVO gepland. Dit zowel voor de gemeente Kaag en Braassem als voor de gemeente Alphen aan den Rijn. In het procesvoorstel voor het presidium wordt de avond toegelicht en is een aanpak met programma-indeling opgenomen.
Bijlagen
Besluit
De griffie plaatst de behandelmemo in iBabs bij het betreffende overleg en houd in de gaten dat er ook daadwerkelijk een digitale uitnodiging komt voor degenen die deze bijeenkomst willen bijwonen.
PRO heeft diezelfde avond een training, PRO zal kijken of het lukt wel een vertegenwoordigen te laten aansluiten.
-
4
Besluit
nvt
Men is enthousiast over de nieuwe lay-out van deze kwartaalagenda. Mevrouw De Rijk geeft aan het handig te vinden wanneer er verschillende kleuren worden gebruikt voor de verschillende soorten vergaderingen.
De voorzitter geeft aan dat zal worden geprobeerd om deze agenda ook in iBabs te krijgen bij bestuurlijke planning.
-
4.a
Het presidium krijgt elke maand de jaaragenda voor de komende drie maanden ter bespreking aangeboden. Dat is in dit geval de maanden oktober-december.
Bijlagen
Besluit
Akkoord.
-
4.b
Het presidium wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda.
Bijlagen
Besluit
Akkoord met deze agenda.
-
4.c
- Bijgaand treft u een memo aan met een voorstel voor de behandeling van de begroting 2023. Er is (in een mailronde aan het presidium) voorgesteld om ook een vorm van algemene beschouwingen te geven tijdens deze raadsvergadering. Omdat eventuele besluiten die later zullen worden genomen naar aanleiding van de het college uitvoeringsprogramma niet in deze begroting zijn opgenomen maar de raad al wel, tegen die tijd, het CUP ontvangen heeft is voorgesteld om daarover al wel in hoofdlijnen iets in de beschouwingen mee te nemen. Door er geen afspraak over te maken zou er een “vreemd” debat kunnen volgen, met dit voorstel willen we dat voorkomen. Zie hiervoor het bijgaande memo.
- Naast de behandeling van de begroting en de vaste agendapunten staan de volgende onderwerpen op de agenda:
- Verordening adviescommissie omgevingskwaliteit (hamerstuk)
- Verordening nadeelcompensatie (hamerstuk)
- Vergaderschema raad 2023 (zie ook 8c van deze presidiumvergadering)
- Sportpad businesscase
- Bibliotheek Leimuiden
- Voortgangsmonitor 2022
Het presidium wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda.
Bijlagen
Besluit
Het presidium erkent dat het een lange vergadering gaat worden. met name over de algemene beschouwing n.a.v. de begroting wordt afgesproken dat partijen inzetten op vijf minuten maar geeft de voorzitter mee dat deze niet langer wordt dan 10 minuten. Alleen D66 geeft aan van 10 minuten uit te gaan, CDA en SvKB houden het op 7 minuten, VVD en MooiK&B houden het op 5 minuten en Pro zegt dat zij minder dan 5 minuten ervoor nodig zal hebben.
Het is de bedoeling dat de vergadering ten laatste om 00.00 uur afgelopen zal zijn. De leden vragen ook om een goede catering tijdens de vergadering, waarbij men het fijn zou vinden om ook tijdens de vergadering iets van een hartige versnapering te krijgen, dus niet alleen na afloop.
-
4.d
- Er zijn geen agendapunten voor de Hoorzitting Bestemmingsplannen van 14 november. We vragen het presidium kennis te nemen van het vervallen van deze bijeenkomst.
- Tijdens de planningsoverleggen met de ambtelijke organisatie is gebleken dat er in raad van 21 november 2022 veel grote onderwerpen ter besluitvorming aan de raad zullen worden voorgelegd. Dit heeft ook consequenties voor de V&A van 14 november. Daarom is het presidium in een mailronde voorgesteld om de V&A van 14 november een uitloop te laten krijgen op woensdag 16 november. Hieronder een een overzicht van de onderwerpen die op 14 en 16 november in V&A worden besproken.
a. Integraal veiligheidsbeleid
b. Regionaal beleidsplan Veiligheid
c. Zienswijze werkprogramma HR en zienswijze begroting Serviceorganisatie Zorg HR
d. Evaluatie inzameling oud papier
e. Voorbereidsingsbesluit Kaskade*
f. Delegatiebesluit omgevingsplan
g. Ontwerpbesluit vvgb (verklaring van geen bedenkingen) Aderpolder 4 Kaag
*Het college heeft een voorstel gedaan voor een procesaanpak voor de behandeling van het nieuwe raadsvoorstel inzake “Voorbereidingskredieten uitbreiding Kaskade”. De raad heeft het college gevraagd met een nieuw voorstel te komen, in aanloop daarop is het presidium in een mailronde gevraagd of zij kan instemmen met de procesaanpak die door het college in deze wordt voorgesteld. Gezien de drukte op de raadsagenda in de komende tijd is voorgesteld het te doen op de wijze zoals in de bijgevoegde procesaanpak is aangegeven.
- Het presidium wordt voorgesteld om voor de V&A van 14 november de volgende onderwerpen te agenderen:
- Integraal veiligheidsbeleid
- Regionaal beleidsplan Veiligheid
- Zienswijze werkprogramma HR en zienswijze begroting Serviceorganisatie Zorg HR
- Voorbereidingsbesluit KaskadeBijlagen
Besluit
Presidium akkoord met de agenda zoals voorgesteld.
-
4.e
- Op 16 november was een Context en Kader-avond gepland voor het sociaal domein, deze wordt verschoven naar de C&K van 12 december. Het presidium wordt verder gevraagd kennis te nemen van het behandelvoorstel inzake RKC onderzoek WOB (zie agendapunt 5c).
- Het presidium wordt voorgesteld om voor de V&A van 16 november de volgende onderwerpen te agenderen:
- Evaluatie inzameling oud papier
- Delegatiebesluit omgevingsplan
- Ontwerpbesluit vvgb Aderpolder 4 KaagBijlagen
Besluit
Het presidium wil graag om 20.00 uur beginnen.
Agendapunt Delegatiebesluit Omgevingsplan wordt uitgesteld naar eerste kwartaal 2023.
Verder akkoord met deze agenda. -
4.f
Naast de vaste agendapunten zullen de volgende onderwerpen op de agenda staan:
a. Integraal veiligheidsbeleid
b. Regionaal beleidsplan Veiligheid
c. Zienswijze werkprogramma HR en zienswijze begroting Serviceorganisatie Zorg HR
d. Evaluatie inzameling oud papier
e. Voorbereidsingsbesluit Kaskade
f. Delegatiebesluit omgevingsplan
g. Ontwerpbesluit vvgb Aderpolder 4 Kaag
i. College Uitvoerings Programma
j. Organisatieontwikkeling
In een mailronde aan het presidium is voorgesteld om, als blijkt dat er veel agendapunten als bespreekstuk worden geagendeerd, de raad over twee avonden te verdelen en de tweede vergadering te plannen op 28 november 2022.
Besluit
Het presidium is zich bewust van het feit dat een uitloop noodzakelijk kan zijn wanneer veel stukken als bespreekstuk op de agenda worden gezet. Na afloop van de bergadering van 16 november gaat bepaald worden of er gebruik gemaakt gaat worden van de uitloopvergadering op 28 november 2022.
-
5Behandelmemo's C&K
-
5.a
Het presidium wordt gevraagd kennis te nemen van de wijze van behandelen van het rekenkamerrapport, en daarnaast wordt zijn herinnerd aan de suggesties van onderzoeksthema's en wordt gevraagd in te stemmen met een bezoek aan het presidium van 28 november.
Bijlagen
Besluit
Het presidium geeft aan dat een half uur voor de rekenkamer aan de korte kant is. Daarom zullen de leden van de raad proberen om zoveel als mogelijk iets eerder bij deze vergadering aanwezig, vanaf 19.00 uur, te zijn zodat in informele sfeer nader kennis gemaakt en besproken kan worden, zodat alleen het WOB-rapport in de vergadering aan de orde hoeft te komen.
Het presidium wil graag weten voor haar vergadering op 28 november 2022 wat de rekenkamer van deze bijeenkomst verwacht en waarover in het gesprek wellicht besluiten moeten worden genomen. Het presidium staat niet onwelwillend tegenover dit gesprek met de rekenkamer maar vanwege de drukke agenda is het handig tevoren een tijdsslot daarover af te spreken hetgeen alleen mogelijk is wanneer duidelijk is wanneer er iets meer duidelijkheid is over bovenstaande vragen.
-
5.b
De geplande Context en Kaders bijeenkomst van 21 november over de rechtmatigheidsverantwoording is verplaatst naar januari 2023. Het presidium wordt gevraagd kennis te nemen van het vervallen van de bijeenkomst op 21 november.
Besluit
Presidium neemt kennis van deze mededeling.
-
5.c
In juli 2022 is in het college het volgende stuk ter bespreking geweest: Beslissing op de bezwaarschriften tegen de omgevingsvergunning voor het vervangen van een recreatiewoning aan de Buurterpolder 3z2 te Rijpwetering. De meerderheid van de raad heeft 5 juli jl. in de raad vastgesteld om de vervanging van de recreatiewoning te willen bespreken. Via deze memo doen MooiKB en SvKB daarin een voorstel voor de wijze van behandeling aan het presidium.
Bijlagen
Besluit
Het presidium geeft aan dat op 7 december a.s. hierover gesproken kan worden, dit zal in de "hoorzitting-setting " worden gedaan. Het college bereid een stuk voor waarin wordt aangegeven wat het kader is waarbinnen de raad over dit onderwerp met elkaar en het college kan worden gesproken.. De strekking van deze RIB annex discussiekader staat in het behandelvoorstel en luidt: "Doel van de bespreking is om een standpunt te formuleren over het gelopen proces inzake
de voorgenomen bouwplannen en een keuze te maken voor het vervolg. Welke
mogelijkheden en bevoegdheden resteren voor het college en de raad als het gaat om de
vervanging van de recreatiewoning van 60m2 in de Buurterpolder?"
Nadrukkelijk is aangegeven dat deze bespreking geen zaken worden besproken die reeds onder de rechter zijn en verder wordt besloten dat er actief geen insprekers zullen worden uitgenodigd omdat met name het juridische kader en de procedures zullen worden besproken. Het zal voor belanghebbenden teleurstellend kunnen zijn wanneer de vergunning inhoudelijk niet aan bod komt. -
6
Benoemen van de voorzitters van de onderstaande avonden:
Visie en Advies van 2 november
Visie en Advies van 14 november: Anja de Rijk
Visie en Advies van 16 novemberBesluit
De V&A op 2 november 2022 zal door Hilde Bax worden voorgezeten.
PRO geeft de garantie dat zij voor een voorzitter voor 16 november 2022 zal zorgdragen, de naam volgt dus later.
PRO heeft doorgegeven dat Rick van Seggelen de vergadering gaat voorzitten. -
7
Het betreffen de volgende avonden:
- Hoorzitting Bestemmingsplannen 26 september
- Visie en Advies van 26 september
- Context en Kaders van 26 september
- Context en Kaders 3 oktober
- Gemeenteraad van 10 oktober
- Context en Kaders van 10 oktober
- Visie en Advies van 10 oktober
- Visie en Advies van 17 oktober
- Context en Kaders van 19 oktober
De leden worden verzocht om uiterlijk op de dag van de vergadering vóór 9.00 uur aan de griffie aan te geven voor welke vergadering een terugblik nuttig is. Dit wordt dan aan de overige ter kennis gebracht.
- De VVD bespreekt graag de Hoorzitting Bestemmingsplannen van 26 september inzake bejegening van het college bij agendapunt 4 Bestemmingsplan Julianalaan.
-
8Lopende en organisatorische vragen
-
8.a
In het kader van de actualisering van de verordeningen voor de gemeenteraad treft u hierbij het voorstel aan voor de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning. In het presidium van 29 aug jl. is een eerste versie met u doorgesproken, er was nog intern enige afstemming nodig en daarom schoof het voorstel door naar het presidium van 31 oktober.
Bijlagen
Besluit
Het presidium is hierover schriftelijke geconsulteerd en heeft aan gegeven dat het niet als hamerstuk naar de raadsvergadering kan. In het volgende presidium zal het weer geagendeerd worden en aandacht worden gegeven aan de gestelde vragen.
-
8.b
In het presidium van 29 augustus 2022 is een werkgroep ingesteld die gaat werken aan een toegankelijker vergadersysteem. Via deze memo informeert de werkgroep het presidium graag over de vorderingen tot zover.
Bijlagen
Besluit
Het presidium is hierover schriftelijke geconsulteerd en er zijn geen aanvullende vragen.
-
8.c
Op het schema ziet u dat er in de eerste week van januari er nog sprake is van het kerstreces. Het heeft de voorkeur om in die week dus ook geen vergadering te plannen. Het schema komt daardoor een klein beetje in de knoop.
Hiervoor moet een keuze gemaakt worden uit de volgende drie mogelijkheden, waarbij in alle drie de voorstellen de fractievergadering op eigen initiatief van de fractie naar een andere datum dient te worden verzet.
1. Het presidium wordt op 19 december 2022 gehouden waarbij alleen de praktische zaken met betrekking tot de agenda worden bespreken (Lange termijn planning en vergaderingen in januari 2023)
2. Het presidium wordt zoveel als mogelijke schriftelijk afgedaan en de punten waar er toch over gespreoken moet worden schuiven we door naar het presidium van 30 januari 2023.
3. Het presidium wordt verschoven naar 9 januari 2023, de V&A verschuift naar 16 januari 2023 en de CK verschuift naar woensdag 18 januari 2022.
Het heeft de voorkeur van de griffie om voor optie 2 te kiezen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het concept-vergaderschema 2023 wordt ter vaststelling aangeboden aan het presidium. De vergaderdata voor de Planning en Control cyclus in samenwerking met de gemeentelijke organisatie tot stand gekomen. Na vaststelling in het presidium wordt het schema als hamerstuk in de gemeenteraad van 7 november geagendeerd.
Raadsvoorstel volgt.
Besluit
Naar aanleiding van de opmerkingen van het presidium en de afspraak die in de werkgroep toegankelijker systeem is gemaakt is er een nieuw vergaderschema gemaakt en in de raad van 21 november 2022 als hamerstuk op de agenda geweest.
-
8.d
Vanuit het presidium is het verzoek gekomen of de stukken een week eerder kunnen worden aangeleverd om de fracties meer gelegenheid te geven de stukken voor te bereiden voor de behandeling in Visie en Advies. In bijgevoegd memo wordt een antwoord gegeven op dit verzoek. Het zou technisch mogelijk zijn met een implementatietermijn van drie maanden. Gelet op de in de memo beschreven risico’s adviseert het college het presidium om de huidige termijn van twee weekenden (10 dagen) te houden.
Bijlagen
Besluit
Hierover is nader gesproken in de werkgroep Toegankelijker systeem en in die werkgroep is een voorstel gedaan dat verder zal worden geinplementeerd.
-
9
De leden worden verzocht om uiterlijk op de dag van de vergadering vóór 9.00 uur aan de griffie aan te geven welke vragen er zijn voor de rondvraag. Zo nodig worden deze doorgegeven aan betrokkenen om deze vragen van een antwoord te kunnen voorzien tijdens de vergadering.
-
9.a
Het CDA vraagt of door de gemeente georganiseerde informatiemarkten, info-avonden en inloopspreekuren een plek kunnen krijgen in iBabs of een ander instrument, zodat de raad weet dat ze er zijn en ze deze mogelijk kunnen bezoeken dan wel de participatie kunnen volgen.
Besluit
Deze vraag is niet aan de orde gekomen en zal in het volgend presidium alsnog worden besproken.
-
9.b
D66 merkt op dat tijdens raadsvergaderingen in de livestream het partijlogo bij wethouders getoond wordt terwijl
wethouders zowel op grond van het dualisme als het raadsakkoord wethouder voor de gehele gemeenteraad zijn. D66 vraagt daarom om vermelding van partijkleur achterwege te laten en te volstaan met het gemeentelijke logo.Besluit
Het presidium besluit dat de partijnamen niet meer vermeld worden bij de namen van de wethouders tijdens de uitzendingen op iBabs.
-
9.c
De VVD heeft een vraag over het delen van presentaties voor de vergadering en over het mogelijk geven van een prominentere plaats van verschillende informatieve websites op bijvoorbeeld de gemeentewebsite.
Besluit
Het presidium besluit dat het de voorkeur heeft dat presentaties op de vrijdag voorafgaand aan een vergadering op iBabs zullen worden bijgeplaatst. De uiterlijke bijplaatsing is mogelijk tot 2 uur vóór de vergadering.
De beide anderen zijn kort besproken maar is geen beluit over genomen.
-
10
Besluit
De voorzitter sluit de vergadering om 19.35 uur.