Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Visie en Advies

woensdag 5 november 2025

19:30 - 22:00
Locatie

Trouwzaal

Voorzitter
T. (Thea) Wesselman - van der Meer
Toelichting

Voor meer informatie over de V&A-vergaderingen, zie Artikel 18. Visie en Advies-vergaderingen (reglement van orde).

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening.
  2. 2
    Vaststellen van de agenda.
  3. 3
    Mededelingen.
  4. 3.A
    Mededelingen inzake regionale aangelegenheden.
  5. 4
    Vaststellen besluitenlijst vorige vergadering (d.d. 3 november 2025) - wordt gepubliceerd op dinsdag 4 november 2025.
  6. 5

    Artikel 23. Spreekrecht (reglement van orde)
    1. Eenieder kan inspreken tijdens Visie en Advies-vergaderingen.


    2. Er kan worden ingesproken over geagendeerde en niet-geagendeerde onderwerpen. Spreekrecht over geagendeerde onderwerpen kan plaatsvinden bij de behandeling van het desbetreffende agendapunt.


    3. Het woord kan niet worden gevoerd over:
    i. een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep openstaat of heeft opengestaan;
    ii. benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
    iii. een gedraging waarover een klacht in de zin van artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.


    4. Insprekers kunnen zich tot 12:00 uur op de dag van de vergadering bij de griffier aanmelden onder vermelding van het onderwerp waarover zij het woord willen voeren.


    5. De voorzitter stelt de sprekerslijst vast op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.


    6. Insprekers kunnen gedurende maximaal dertig minuten het woord voeren. Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn die het woord willen voeren.


    7. De voorzitter biedt raads- en burgerleden en het college of de burgemeester de mogelijkheid om in ten hoogste één termijn verhelderende vragen te stellen aan de inspreker.


    8. Op voorstel van de voorzitter of een raads- of burgerlid kan de vergadering besluiten de inspreker in de gelegenheid te stellen aan de verdere beraadslaging met betrekking tot een bepaald agendapunt deel te nemen.

  7. 6

    De gemeenteraad heeft in 2021 een besloten de vrijvallende locatie aan de Emmalaan 47 te ontwikkelen naar woningbouw. Vanwege een nieuw te ontwikkelen Integraal Kind Centrum (IKC) aan de Cornelis Kempenaarlaan valt deze locatie rond half 2027 vrij. In de tussenliggende periode zijn de uitgangspunten voor woningbouw ontwikkeling op gebied van programma, groen en parkeren veranderd. Daarom is het stedenbouwkundig plan uit 2021 herzien.


    De afgelopen jaren is samen met een stedenbouwkundig bureau, betrokken adviseurs en de buurt gewerkt aan het stedenbouwkundig plan. Dit heeft geresulteerd in een definitief stedenbouwkundig plan (bijlage 1). Dit plan maakt de ontwikkeling van 31 appartementen mogelijk aan de Emmalaan 47 in Woubrugge mogelijk. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het stedenbouwkundig plan en de grondexploitatie vast te stellen. Om zo te komen tot een uitgifte procedure voor de woningbouwontwikkeling. Daarmee wordt uitvoering gegeven aan het raadsakkoord “Samen bouwen aan de toekomst van onze dorpen” en de omgevingsvisie.
    Het college heeft het raadsvoorstel vastgesteld.

  8. 7

    De afgelopen jaren heeft de gemeente Kaag en Braassem al veel geïnvesteerd in Integrale Kind Centra (IKC). Het streven is om in elke (grote) kern onderwijs aan te bieden in de vorm van een IKC. We werken hiervoor nauw samen met schoolbesturen (SSBA, WijdeVenen) en kinderopvang (Kindkracht en Floreokids) vanuit de visie dat we willen doen wat goed is voor kinderen en hun leerprestaties. Een kwalitatief hoogwaardige werkomgeving voor (onderwijzend) personeel is daarin een belangrijke component.


    Het Integraal Huisvestingplan voor Onderwijs (IHP) bouwt voort op de ingeslagen weg en zorgt ervoor dat wat we nu al doen ook juridisch, financieel en procedureel goed is vastgelegd. In het IHP wordt toegelicht wie waarvoor verantwoordelijk is en hoe we met elkaar omgaan. Het beschrijft de rolverdeling tijdens de voorbereiding en bouw van een nieuw gebouw of een ingrijpende verbouwing maar ook tijdens de gebruiksfase van een IKC. Het IHP maakt op hoofdlijnen inzichtelijk wanneer welke acties en investeringen nodig zijn. In het IHP worden echter geen oplossingen op projectniveau geboden, maar wordt wel duidelijk of en wanneer welke acties nodig zijn om geconstateerde knelpunten op projectniveau aan te pakken.


    Het IHP is een instrument om gemeente, schoolbesturen en de kinderopvang in staat te stellen om de komende jaren proactief, integraal en planmatig te anticiperen op complexe ontwikkelingen en voldoende onderwijscapaciteit in de IKC’s te realiseren.

  9. 8

    Onderwijshuisvesting is een wettelijke taak voor de gemeente. De huidige schoolgebouwen in Woubrugge aan de Emmalaan en Cornelis Kempenaarlaan zijn verouderd, niet duurzaam en niet meer passend bij het moderne onderwijs. Daarom is in 2021 besloten dat nieuwbouw noodzakelijk is. In het nieuwe gebouw gaan WIJ de Venen en FloreoKids verder samenwerken onder één dak. De afgelopen jaren is samen met WIJ de Venen, FloreoKids, architect en betrokken adviseurs gewerkt aan het ontwerp van het IKC de Wereldweide. Dit heeft geresulteerd in het definitief ontwerp. Om dit ontwerp te kunnen realiseren is totaal € 10.117.614,- incl. btw nodig. Dit bedrag maakt de bouw van een nieuwe IKC met kiss and ride mogelijk aan de Cornelis Kempenaarlaan 2-4. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een krediet beschikbaar te stellen om dit integrale ontwerp te realiseren.

  10. 9

    Artikel 45. Vragenkwartier (reglement van orde)
    1. Tijdens iedere Visie en Advies-vergadering is er als laatste agendapunt een vragenkwartier, tenzij bij de griffier geen vragen zijn ingediend. In bijzondere gevallen kan het presidium bepalen dat het vragenkwartier op een ander tijdstip wordt gehouden. De voorzitter bepaalt op welk tijdstip het vragenkwartier eindigt.


    2. Raadsleden en burgerleden die tijdens het vragenkwartier vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minstevierentwintig uur voor aanvang van het vragenkwartier bij de griffier.


    3. De voorzitter bepaalt de volgorde waarin aangemelde onderwerpen tijdens het vragenkwartier aan de orde worden gesteld alsmede de spreektijd voor de overige raads- en burgerleden, het college en de burgemeester.


    4. Per onderwerp wordt aan de vragensteller maximaal anderhalve minuut het woord verleend om één of meer vragen aan het college of de burgemeester te stellen en een toelichting daarop te geven. Na de beantwoording daarvan krijgt de vragensteller desgewenst het woord om aanvullende vragen te stellen.


    5. De voorzitter kan aan andere raads- en burgerleden het woord verlenen om hetzij aan de vragensteller, hetzij aan het college of de burgemeester vragen te stellen over hetzelfde onderwerp.


    6. Tijdens het vragenkwartier worden geen moties ingediend en geen interrupties toegelaten.

  11. 10
    Sluiting.