- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- H.H.T. (Hilde) Bax
- Toelichting
-
Voor meer informatie over de V&A-vergaderingen, zie Artikel 18. Visie en Advies-vergaderingen (reglement van orde).
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening.
-
2Vaststellen van de agenda.
-
3Mededelingen.
-
3.AMededelingen inzake regionale aangelegenheden.
-
4
Bijlagen
-
5
Artikel 23. Spreekrecht (reglement van orde)
1. Eenieder kan inspreken tijdens Visie en Advies-vergaderingen.
2. Er kan worden ingesproken over geagendeerde en niet-geagendeerde onderwerpen. Spreekrecht over geagendeerde onderwerpen kan plaatsvinden bij de behandeling van het desbetreffende agendapunt.
3. Het woord kan niet worden gevoerd over:
i. een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep openstaat of heeft opengestaan;
ii. benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
iii. een gedraging waarover een klacht in de zin van artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
4. Insprekers kunnen zich tot 12:00 uur op de dag van de vergadering bij de griffier aanmelden onder vermelding van het onderwerp waarover zij het woord willen voeren.
5. De voorzitter stelt de sprekerslijst vast op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.
6. Insprekers kunnen gedurende maximaal dertig minuten het woord voeren. Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn die het woord willen voeren.
7. De voorzitter biedt raads- en burgerleden en het college of de burgemeester de mogelijkheid om in ten hoogste één termijn verhelderende vragen te stellen aan de inspreker.
8. Op voorstel van de voorzitter of een raads- of burgerlid kan de vergadering besluiten de inspreker in de gelegenheid te stellen aan de verdere beraadslaging met betrekking tot een bepaald agendapunt deel te nemen.
-
6
Met de vaststelling van het beheer- en beleidsplan Civiele Kunstwerken 2025-2028 wordt het planmatig en risicogestuurd beheer van de civiele kunstwerken voortgezet voor deze planperiode. Binnen dit Beheer- en Beleidsplan Civiele Kunstwerken krijgt het preventief onderhoud meer aandacht in de uitvoeringstrategie. Hierdoor blijft de kwaliteit van onze kunstwerken voor lange termijn beter geborgd.
Doordat er een financiële doorrekening heeft plaatsgevonden van het groot onderhoud en vervangingen in de toekomst van alle kunstwerken binnen het areaal, is een gedetailleerde financiële onderbouwing met planning opgesteld. Deze onderbouwing is gebaseerd op de nieuw vast te stellen afschrijftermijnen.
Op basis hiervan wordt de voorziening opgezet voor groot onderhoud en de toekomstige kosten beheerst. Dit helpt de financiële middelen nog efficiënter in te zetten. Het college heeft besloten de raad voor te stellen het Beheer- en Beleidsplan Civiele Kunstwerken 2025-2028 vast te stellen.Bijlagen
-
7
In het kader van de gebiedsontwikkeling Braassemerland hebben de PCI en de gemeente gronden geruild. Op de voorheen gemeentelijke gronden zal een uitbreiding van de bijzondere begraafplaats aan het Noordeinde 183-187 in Roelofarendsveen worden gerealiseerd. Ter uitvoering van deze ruilovereenkomst moet de gemeenteraad de betrokken gronden voor dat doel aanwijzen.
Het college heeft de PCI vergunning verleend voor het gebruiken van deze gronden als bijzondere begraafplaats en voor het bestemmen van het terrein van de begraafplaats als locatie die is aangewezen om er permanent as te verstrooien. Het gemeentelijke deel van de begraafplaats, uit 1996, zal niet worden uitgebreid.Bijlagen
-
8
Moties
Onderwerp Motie Vreemd aan de orde van de dag van de fractie D66 inzake Een stem voor de toekomst -
9
Artikel 45. Vragenkwartier (reglement van orde)
1. Tijdens iedere Visie en Advies-vergadering is er als laatste agendapunt een vragenkwartier, tenzij bij de griffier geen vragen zijn ingediend. In bijzondere gevallen kan het presidium bepalen dat het vragenkwartier op een ander tijdstip wordt gehouden. De voorzitter bepaalt op welk tijdstip het vragenkwartier eindigt.
2. Raadsleden en burgerleden die tijdens het vragenkwartier vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minstevierentwintig uur voor aanvang van het vragenkwartier bij de griffier.
3. De voorzitter bepaalt de volgorde waarin aangemelde onderwerpen tijdens het vragenkwartier aan de orde worden gesteld alsmede de spreektijd voor de overige raads- en burgerleden, het college en de burgemeester.
4. Per onderwerp wordt aan de vragensteller maximaal anderhalve minuut het woord verleend om één of meer vragen aan het college of de burgemeester te stellen en een toelichting daarop te geven. Na de beantwoording daarvan krijgt de vragensteller desgewenst het woord om aanvullende vragen te stellen.
5. De voorzitter kan aan andere raads- en burgerleden het woord verlenen om hetzij aan de vragensteller, hetzij aan het college of de burgemeester vragen te stellen over hetzelfde onderwerp.
6. Tijdens het vragenkwartier worden geen moties ingediend en geen interrupties toegelaten.
-
10Sluiting.