Presidium
maandag 26 augustus 2024
- Locatie
Trouwzaal
- Voorzitter
- Astrid Heijstee - Bolt
- Toelichting
-
De vergaderingen van het presidium zijn openbaar, zie Artikel 6. Openbaarheid van presidiumvergaderingen (reglement van orde).
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Besluit
N.v.t.
- De voorzitter open om 18:08 uur de vergadering.
- De voorzitter meldt dat er geen berichten van verhindering zijn.
-
2
-Opmerking van Thijs Mooren (Mooi K&B): Het lijkt mij logisch dat de punten die in het vorige presidium vanwege de tijd niet besproken zijn nu eerst besproken worden.
-Verzoek van Thijs, toevoegen aan de agenda, onder punt 7 Lopende en organisatorische vragen:
7.E Is het de bedoeling dat het structureel begint te worden dat er door het college niet gehouden wordt aan de termijn binnen 30 dagen beantwoording schriftelijke vragen?
7.F Mooi Kaag en Braassem wil graag van de voorzitter de argumentatie waarom vooraf gestelde vragen na de gemeenteraad beantwoord worden.Besluit
De agenda wordt gewijzigd vastgesteld:
- De doorgeschoven punten van de vorige presidiumvergadering worden als eerst behandeld.
- Agendapunten 7.E en punten 7.F worden toegevoegd aan de agenda.
-
3
Besluit
Het presidium verzoekt het college van B&W om bij de beantwoording van schriftelijke vragen niet alleen de antwoorden maar ook de vragen in hetzelfde document aan te leveren.
Er worden geen mededelingen gedaan.
-
3.A
Besluit
N.v.t.
De voorzitter doet deze mededeling.
-
4
Bijlagen
Besluit
De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.
-
5
De leden worden verzocht om uiterlijk op de dag van de vergadering vóór 9.00 uur aan de griffie aan te geven voor welke vergadering een terugblik nuttig is. Dit wordt dan aan de overige leden van het presidium ter kennis gebracht.
Besluit
N.v.t.
Er wordt geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot terugkoppeling.
-
6Planning/diverse agenda’s.
-
6.A
-Hoorzitting bestemmingsplannen en Visie en Advies d.d. 2 september: parallel of consecutief?
-Opmerking van Thijs Mooren (Mooi K&B): Ik mis bij de jaaragenda; tussentijdse terugblik van het college.Bijlagen
Besluit
- De jaaragenda versie augustus 2024 wordt vastgesteld met dien verstande dat het college van B&W met een voorstel komt welke agendapunten van de vergaderingen d.d. 30 september 2024 eventueel zouden kunnen worden doorgeschoven. Dit in verband met de overvolle agenda.
- Sandra de Wagenaar (PRO) komt met een voorstel voor de tussentijdse terugblik.
Thijs Mooren (Mooi K&B) vraagt aan de voorzitter en de gemeentesecretaris of kan worden gekeken naar de planning van het onderwerp Gebiedsvisie Floraweg. De voorzitter geeft aan dat de planning zal worden besproken met de ambtelijke organisatie.
-
6.B
Beste Griffie,
Hierbij het verzoek om als te agenderen agendapunt de verordening RIA van Holland Rijnland en de GR-wijziging van Holland Rijnland op agenda van het presidium van augustus dan wel september te zetten.
De stukken moeten we in oktober in de besluitvormende raad behandelen.
Dank!
Hartelijke groet,
AnjaBesluit
N.v.t.
De voorzitter geeft aan dat de datum van de behandeling op 25 november 2024 zal zijn.
-
7Lopende en organisatorische vragen.
-
7.A
Tijdens de financiële commissie van 10 juni 2024 is besloten dat de fracties, in aanvulling op de gemaakt opmerkingen in de commissievergadering, hun respectievelijke opvattingen over bijvoorbeeld de gedifferentieerde fractiebijdrage o.b.v. de grootte van de fractie als eventuele wijzigingsvoorstellen aan de griffie doorgeven. De griffie agendeert deze voorstellen voor bespreking tijdens de presidiumvergadering. Hieronder treffen jullie de verzoeken tot bespreking/wijzigingsvoorstellen van de fracties.
Op verzoek van Roland van Beurden (SvKB): bespreken punten 2, 3 en 4 van het voorstel voor verantwoording fractiegelden.
Op verzoek van Sandra de Wagenaar (PRO):
Penningmeester
Het is niet wenselijk dat er twee penningmeesters/rekeningen zouden moeten zijn. Dit bedrag kan prima door de penningsmeester van de vereniging worden beheerd.
Bijdrage naar grote van de fractie:
Een merendeel van de fractie is van mening dat dit niet noodzakelijk is, zeker niet met de verdeelsleutel die nu als optie gegeven is. De bijdrage komt dan voor ons hoger uit, maar zou eveneens zorgen voor een bedrag dat wij jaarlijks niet op zouden (willen) maken. Het is echter wel zo dat de vergoeding die nu gegeven is, voor ons als PRO ontoereikend is de fractieondersteuning te voldoen. Ieder raadslid van PRO draagt maandelijks een deel van de raadsvergoeding af aan de vereniging waaruit we de kosten voldoen.
Opbouwen van een reserve:
Dit is wat ons betreft niet nodig en ook niet te bedoeling. De gelden zijn ter ondersteuning van de fracties in het lopende jaar. Voor ons als PRO is de bijdrage niet toereikend de fractieondersteuning te voldoen, laat staan een eventuele reserve op te bouwen. Door dit in de toekomst wel toe te staan ontstaat er een situatie die wat ons betreft onwenselijk is. Daarnaast zou dit ons bovenstaande standpunt wellicht veranderen mocht dit wel worden toegestaan.Bijlagen
Besluit
De aanvullende uitgangspunten fractiegelden worden in de eerstvolgende financiële commissie besproken. Op basis van de input die de leden leveren in deze financiële commissie zal de griffie de verordening aanpassen. De gewijzigde verordening wordt vervolgens geagendeerd voor een presidiumvergadering (met raadsvoorstel). In die presidiumvergadering zal dan worden besproken of de gewijzigde verordening kan worden geagendeerd voor een gemeenteraadsvergadering.
-
7.B
Bijlagen
Besluit
- De spreektijden onder optie 3 worden ingevoerd per gemeenteraadsvergadering van 14 oktober 2024;
- Het bijhouden van spreektijden van het college van B&W wordt wel ingevoerd.
- De spreektijden die onder optie 3 te vinden zijn worden niet aangepast op basis van het aantal te geagendeerde onderwerpen/bespreekpunten: in elke vergadering gelden deze zelfde spreektijden;
- Na december 2024 wordt het gebruik van spreektijden door het presidium geëvalueerd.
-
7.C
Wat zijn de afspraken over welke zalen wanneer bij welke bijeenkomsten? Wat zijn de vaste bijbehorende ondersteuningsmiddelen (b.v. schermen)?
Besluit
- De gemeentesecretaris stuurt een overzicht van de verdeling van de fractiekamers.
- De fracties/de leden zullen voor het reserveren van zalen/ruimten, met eventueel middelen zoals een laptop of een flipover, voortaan direct contact zoeken met de bodedienst.
-
7.D
Besluit
- Alle stukken aangaande de aantijgingen die gericht zijn aan Thijs Mooren (Mooi K&B) worden onder geheimhouding aangeleverd en ter beschikking gesteld aan het presidium. Ditzelfde geldt voor de door Thijs Mooren aangedragen stukken.
-
7.E
Besluit
N.v.t.
Dit agendapunt wordt vanwege tijdgebrek schriftelijk afgedaan.
-
7.F
Besluit
N.v.t
Dit agendapunt wordt vanwege tijdgebrek schriftelijk afgedaan.
-
8
De leden worden verzocht om uiterlijk op de dag van de vergadering vóór 9.00 uur aan de griffie aan te geven welke vragen er zijn voor de rondvraag. Zo nodig worden vragen voor beantwoording doorgestuurd aan betrokkenen zodat de antwoorden kunnen worden besproken in de vergadering.
Besluit
N.v.t.
Er wordt geen gebruik gemaakt van de de rondvraag.
-
9
Besluit
N.v.t.
De voorzitter sluit om 19:30 uur de vergadering.