Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

maandag 23 september 2024

18:04 - 19:16
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
Astrid Heijstee - Bolt
Toelichting

De vergaderingen van het presidium zijn openbaar, zie Artikel 6. Openbaarheid van presidiumvergaderingen (reglement van orde).

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    N.v.t.

    1. De voorzitter opent om 18:04 uur de vergadering.
    2. De voorzitter meldt dat Gino Wesselman (D66) is verhinderd.

  2. 2

    Roland van Beurden wil graag opmerking maken t.a.v de onderliggende stukken van de agenda.

    Besluit

    De agenda ongewijzigd vast te stellen.

  3. 3

    Besluit

    • Het presidium verzoekt elkaar en de griffie om in het vervolg bij het agendapunt 6 Door het presidium aangedragen punten een toelichting toe te voegen.

    • Het presidium verzoekt het college om meer informatie voorafgaand de C&K van 30 september 2024 over het IBOR en de Omgevingsvisie deze week (39) naar de raad toe te sturen.

  4. 4

    Inzake agendapunt 7.E. en 7.F. is de navolgende reactie voor het presidium binnengekomen:


    Termijn van 30 dagen beantwoording schriftelijke vragen
    De termijn van 30 dagen voor het beantwoorden van schriftelijke vragen is, met uitzondering van de recesperiode, dit kalenderjaar één keer niet gehaald. Via de griffie is de vraagsteller daarvan op de hoogte gebracht. Omdat de beantwoording van schriftelijke vragen door het college wordt vastgesteld, is het in de zomerperiode vanwege het reces voor 7 sets schriftelijke vragen niet gelukt de termijn van 30 dagen te halen. Voor het zomerreces is helder aangegeven dat de termijn van 30 dagen daar niet van toepassing is en dat het college de verantwoordelijkheid neemt de vragen zo snel als haalbaar af te wikkelen. De beantwoording van deze vragen is in de eerste of tweede collegevergadering na het reces vastgesteld.



    Beantwoording vooraf gestelde vragen na de betreffende vergadering
    Een aantal vooraf gestelde vragen over de Richtnota en Jaarrekening is pas beantwoord na de raadsvergadering waarin deze documenten zijn vastgesteld. Het college is het met u eens dat dit niet wenselijk is. Bij de beantwoording van de vragen die ingediend zullen worden over de Voortgangsmonitor en Begroting zal hier strakker op worden gestuurd.

    Besluit

    De besluitenlijst van het presidium van 26 augustus 2024 ongewijzigd vast te stellen.

    Er komt deze week (39) een brief van het college aan de raad over de planning van het onderwerp Gebiedsvisie Floraweg.


    De onderwerpen 7.D., 7.E. en 7.F. van de vergadering van 26 augustus 2024 worden schriftelijk afgedaan.

  5. 5
    Planning/diverse agenda’s.
  6. 5.A

    Besluit

    De jaaragenda, versie september 2024, ongewijzigd vast te stellen.

    Door het college wordt er gekeken of de C&K van 9 oktober gecombineerd kan worden met de V&A van 16 oktober. Door de gemaakte afspraken rondom de termijnen voor beantwoorden van vragen lijkt dit naar waarschijnlijkheid niet mogelijk.

  7. 5.B

    Besluit

    1. Het vergaderschema gemeenteraad voor het jaar 2025 gewijzigd vast te stellen:
    a. De C&K van 7 april wordt gewisseld met de FR van 9 april;
    b. In de legenda wordt bij FR fractie gezet: De fracties bepalen zelf of zij gebruik maken van de FR avond;
    2. Het vergaderschema gemeenteraad voor het jaar 2025 als hamerstuk te agenderen voor de gemeenteraad van 14 oktober 2024.

    De griffie zal bij de FR avonden van het jaar 2025 in iBabs aangeven welke fracties aanwezig zijn. De fracties moeten dit wel van ten voren met de griffie communiceren.

  8. 5.C

    Besluit

    Om de datum 22 oktober 2024 vast te stellen voor de takendiscussie Hecht.

    Voorafgaand aan de takendiscussie van Hecht stuurt het college extra informatie en laat de raad weten wat de duiding van de takendiscussie is en wat van de raad verwacht wordt.

  9. 6
    Door presidiumleden aangedragen punten.
  10. 6.A

    Besluit

    1. De verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2025 vast te stellen;
    2. De verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2025 als hamerstuk te agenderen voor de gemeenteraad van 14 oktober 2024.

  11. 6.B

    Besluit

    De evaluatie van het nieuwe Reglement van Orde (RvO) wordt in januari 2025 na ten minste 3 vergadering waarin met spreektijden wordt gewerkt geëvalueerd.

    In de evaluatie van het RvO wordt in ieder geval meegenomen:
    - Amendementen op hamerstukken;
    - Spreektijdenregeling.

  12. 6.C

    Besluit

    Dat er een bijeenkomst wordt georganiseerd waarin elke fractie is vertegenwoordigd, waarbij de opzet is om een programma op te stellen voor een tussentijdse terugblik van de gemeenteraad.

  13. 6.D

    Besluit

    De motivaties voor het her-categoriseren van stukken op de lijst van ingekomen stukken wordt tijdens de gemeenteraadsvergadering door de voorzitter voorgelezen aan de raad, toeschouwers en toehoorders.

    Door de motivaties voor te lezen, kunnen alle aanwezigen – zowel fysiek als digitaal – kennis nemen van de motivatie van het raadslid om de categorie van een ingekomen stuk te wijzigen.



    Er was een inspreker bij het onderwerp logies heffing, die over diens inspreektijd ging. Dit kwam door miscommunicatie. Dit betreft een incident, daar de griffie doorgaans communiceert aan de insprekers dat de maximale inspreektijd 5 minuten betreft welke ingekort kan worden als er meer dan 6 insprekers zich melden.

  14. 6.E

    Besluit

    Dat alleen bij hoge uitzondering een vergadering vervroegd kan worden. Het presidium gaat hier scherper op letten.

  15. 7

    Besluit

    N.v.t.

    De beëdiging van de raadsadviseur Rick Paape en aanwijzing als plaatsvervangend griffier zal plaatsvinden in de gemeenteraadsvergadering d.d. 25 november 2024.

  16. 8
    Sluiting.