- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- N.n.b.
- Toelichting
-
Voor meer informatie over de V&A-vergaderingen, zie Artikel 18. Visie en Advies-vergaderingen (reglement van orde).
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening.
-
2Vaststellen van de agenda.
-
3Mededelingen.
-
3.AMededelingen inzake regionale aangelegenheden.
-
4
De besluitenlijst van de Visie en Adviesvergadering d.d. 19 mei 2025 in de trouwzaal wordt op vrijdag 30 mei 2025 gepubliceerd.
Bijlagen
-
5
Artikel 23. Spreekrecht (reglement van orde)
1. Eenieder kan inspreken tijdens Visie en Advies-vergaderingen.
2. Er kan worden ingesproken over geagendeerde en niet-geagendeerde onderwerpen. Spreekrecht over geagendeerde onderwerpen kan plaatsvinden bij de behandeling van het desbetreffende agendapunt.
3. Het woord kan niet worden gevoerd over:
i. een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep openstaat of heeft opengestaan;
ii. benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
iii. een gedraging waarover een klacht in de zin van artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
4. Insprekers kunnen zich tot 12:00 uur op de dag van de vergadering bij de griffier aanmelden onder vermelding van het onderwerp waarover zij het woord willen voeren.
5. De voorzitter stelt de sprekerslijst vast op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.
6. Insprekers kunnen gedurende maximaal dertig minuten het woord voeren. Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn die het woord willen voeren.
7. De voorzitter biedt raads- en burgerleden en het college of de burgemeester de mogelijkheid om in ten hoogste één termijn verhelderende vragen te stellen aan de inspreker.
8. Op voorstel van de voorzitter of een raads- of burgerlid kan de vergadering besluiten de inspreker in de gelegenheid te stellen aan de verdere beraadslaging met betrekking tot een bepaald agendapunt deel te nemen.
-
6
Het college legt verantwoording af aan de raad onder overlegging van het jaarverslag en de jaarrekening voorzien van een controleverklaring en accountantsverslag. Met dit raadsvoorstel legt het college de jaarstukken aan de gemeenteraad voor. De presentatie vindt plaats tijdens de Context en Kaders- avond op 4 juni 2025. De volgende bespreking vindt plaats op raadsavond Visie en Advies op 23 juni 2025. De jaarrekening wordt vastgesteld op 7 juli 2025.
Bijlagen
-
7
Met het aanbieden van de kaderbrief 2026, legt het college aan de raad een scenario voor om de kaders voor de meerjarenbegroting 2026-2029 vast te stellen. Op grond van deze vastgestelde kaders kan het college aan de slag met het opstellen van de programmabegroting 2026 met een sluitend meerjarenperspectief. In de kaderbrief zijn de keuzes van het college verwerkt evenals de onoverkoombare ontwikkelingen. Daarnaast zijn de gehanteerde uitgangspunten voor het opstellen van de kaderbrief beschreven.
Bijlagen
-
8
Artikel 45. Vragenkwartier (reglement van orde)
1. Tijdens iedere Visie en Advies-vergadering is er als laatste agendapunt een vragenkwartier, tenzij bij de griffier geen vragen zijn ingediend. In bijzondere gevallen kan het presidium bepalen dat het vragenkwartier op een ander tijdstip wordt gehouden. De voorzitter bepaalt op welk tijdstip het vragenkwartier eindigt.
2. Raadsleden en burgerleden die tijdens het vragenkwartier vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minstevierentwintig uur voor aanvang van het vragenkwartier bij de griffier.
3. De voorzitter bepaalt de volgorde waarin aangemelde onderwerpen tijdens het vragenkwartier aan de orde worden gesteld alsmede de spreektijd voor de overige raads- en burgerleden, het college en de burgemeester.
4. Per onderwerp wordt aan de vragensteller maximaal anderhalve minuut het woord verleend om één of meer vragen aan het college of de burgemeester te stellen en een toelichting daarop te geven. Na de beantwoording daarvan krijgt de vragensteller desgewenst het woord om aanvullende vragen te stellen.
5. De voorzitter kan aan andere raads- en burgerleden het woord verlenen om hetzij aan de vragensteller, hetzij aan het college of de burgemeester vragen te stellen over hetzelfde onderwerp.
6. Tijdens het vragenkwartier worden geen moties ingediend en geen interrupties toegelaten.
-
9Sluiting.