- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- A. (Astrid) Heijstee - Bolt
Agendapunten
-
1Opening en berichten van verhindering.
-
2
Bijlagen
-
3
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Te benoemen als burgerleden namens de fractie van D66:
a. J.A.C. (Sjaak) van Halteren;
b. T. (Thierry) van der Zalm;
2. Te benoemen als burgerlid namens de fractie van PRO:
a. M.H.A. (Helene) Klapwijk – Douma. -
4Afscheid raadslid Evert Henrotte (PRO).
-
5Mededelingen.
-
6
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De besluitenlijst van de gemeenteraadsvergadering d.d. 17 november 2025 vast te stellen.
-
7
De raad stelt het overzicht van de moties en het overzicht van de toezeggingen vast.
Om de raad op de hoogte te houden welke moties en toezeggingen wel en niet door het college zijn afgedaan en wat de tussentijdse updates m.b.t. de uitvoering van de moties en toezeggingen zal er elke raadsvergadering een overzicht aan de gemeenteraad ter instemming worden voorgelegd. Het college is gevraagd in een raadsvoorstel of in een collegebrief expliciet aan te geven wanneer een motie/toezegging is afgedaan. Dit zal dan op de lijst komen te staan met een verwijzing naar het raadsvoorstel of collegebrief. De motie zal van de lijst gehaald worden, zodra de raad de opvatting met het college deelt dat een motie/toezegging is afgedaan. Op deze manier houdt de raad overzicht op de stand van zaken van de moties en de toezeggingen.
-
7.I
De griffie houdt een lijst bij waarop de moties staan opgenomen. Een reactie over de voortgang van de afhandeling van de moties is toegevoegd. Het college heeft de geactualiseerde lijst vastgesteld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De lijst van moties van 15 december 2025 vast te stellen.
-
7.II
De griffie houdt van elke door een collegelid gedane toezegging in een raadsvergadering een lijst bij. Een reactie over de voortgang van de afhandeling van de toezeggingen is toegevoegd. Het college heeft de geactualiseerde lijst vastgesteld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De lijst van toezeggingen van 15 december 2025 vast te stellen.
-
8
Voorgesteld besluit
De Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) voor de gemeenteraadsvergadering d.d. 15 december 2025 af te doen volgens het afdoeningsadvies.
Ingekomen stukken
Onderwerp Aanbieden Petitie 3660 handtekeningen “Strijd mee voor het behoud van het open landschap van het Groene Hart” Beantwoording schriftelijke vragen fractie CDA inzake mentale gezondheid volwassenen. Beantwoording schriftelijke vragen fractie CDA inzake Repair Cafe. Beleidsnotitie Wespenstichting - Verantwoord omgaan met de Aziatische hoornaar Bezwaar tegen ontwikkeling Braassemerland, onderdeel van de Omgevingsvisie Bezwaarschrift tegen vergunning SHM Brief en informatie voor politieke partijen in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen Brief inzamelweken huttenbouw Roelofarendsveen Brief Jeugdfonds Sport & Cultuur Zuid-Holland Gedeputeerde Staten van Provincie Zuid-Holland: Communicatie naar aanleiding van reactie op concept OER-windenergie Gedeputeerde Staten van Provincie Zuid-Holland: Reactie bestuurlijke inbreng regiogemeenten RES Holland Rijnland inzake windenergie Groene Hart Visie 2025 - 6 - t.a.v. alle gemeenteraads- en commissieleden Het belang van voedseleducatie Nieuwe naam Regio Holland Rijnland No (plastic) Filter: Brief voor de gemeenteraad NVA: Pamflet Zo kan jouw gemeente autismevriendelijker worden! Overzicht afgeronde conceptverzoeken. Preventieve steun aan gezinnen: informatie over Buurtgezinnen Raadsinformatiebrief “Permanente Bewoning Vakantieparken III”. Raadsinformatiebrief Algemeen Bestuur (AB) vergadering Regio Holland Rijnland 12 november 2025. Raadsinformatiebrief Fietssuggestiestroken Hoogmadeseweg. Raadsinformatiebrief Planning Kineo. Rapport bevestigd: hinder windturbines leidt tot serieuze gezondheidsklachten Reactie indiener zienswijze nr 45 inzake Omgevingsvisie 2025 Schriftelijke vragen fractie CDA inzake dorpsinitiatieven Schriftelijke vragen fractie D66 inzake Gemeente zakt door het ijs Schriftelijke vragen fractie Mooi K&B inzake ValOpShop Schriftelijke vragen fractie Samen inzake Advies Hoogheemraadschap Rijnland inzake Braassemerland Schriftelijke vragen fractie Samen inzake de memo van het college op voorgenomen motie ‘Vreemd aan de orde van de dag’ inzake stopzetten voorbereiding bouw 12 sociale woningen aan de Regenboogweg in Nieuwe Wetering’ (De Bult) Schriftelijke vragen fractie Samen inzake Verkoop stukken groen nabij Herenweg 119 in Rijnsaterwoude Stichting Dierenweide Hoogmade: Verzoek tbv amendement Stichting Samen Oplopen: Whitepaper informele gezinssteun Tussenbericht RIB WYwonen/Kaskade Vervolgbrief informatieverzoek - zienswijze reclamant 20251006 -
9
Artikel 26. Hamerstukken (reglement van orde)
1. De voorzitter stelt hamerstukken tegelijk aan de orde.
2. Over een hamerstuk vindt geen beraadslaging plaats, tenzij een raadslid uiterlijk de vrijdag 12:00 uur voorafgaande aan de raadsvergadering een verzoek bij de griffier heeft ingediend, voorzien van een duidelijke motivatie om er een bespreekstuk van te maken. De griffier stuurt dit verzoek door naar alle raadsleden. De voorzitter stelt het verzoek vervolgens aan de orde bij de vaststelling van de agenda. De raad beslist over het verzoek.
3. Een raadslid kan een stemverklaring afleggen indien het raadslid bij het aan de orde stellen van de hamerstukken aangeeft tegen een of meer van de betreffende voorstellen geacht wil worden te hebben gestemd.
-
9.A
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Te benoemen als lid van de vertrouwenscommissie:
- de heer R. Möllers ,
- mevrouw J.H.M. de Rijk - de Jong,
- mevrouw S.C. Wagenaar,
- de heer F.J. Zoetendaal,
- raadslid C.W. Zwaaneveld. -
9.B
In het kader van de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Kaag en Braassem 2025 dient de fractie verantwoording af te leggen over de uitgaven welke zijn gedaan met het voorschot op de financiële bijdrage die ze over het jaar 2024 hebben ontvangen. De fractie overlegt uiterlijk drie maanden na het einde van een kalenderjaar het genoemde overzicht aan de raad. De raad stelt na controle van het overzicht de hoogte vast van de definitieve financiële bijdrage aan de fractie.
Over 2024 hebben de fracties, waarvan 3 fracties, ieder met een eigen reden, dit ná de uiterste inleverdatum van 1 april 2025 hebben gedaan, een overzicht overlegd en kan, zij het met enige kanttekeningen en aanbevelingen, worden vastgesteld dat de uitgaven voldoen aan de voorwaarden die aan de uitgaven zijn gesteld in de verordening. Niet alle fracties hebben de volledige financiële bijdrage gebruikt en zijn daarom gehouden het niet gebruikte deel terug te storten.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. de hoogte van de definitieve financiële bijdragen aan de fracties als volgt vast te stellen:
a. de bijdrage aan PRO Kaag en Braassem vast te stellen op €2.635,-;
b. de bijdrage aan Samen voor Kaag en Braassem vast te stellen op €2.635,- en daarbij toestemming te geven voor het hebben van een egalisatiereserve van €759,10;
c. de bijdrage aan het CDA vast te stellen op €2.635,-;
d. de bijdrage aan D66 vast te stellen op €1591,20 en daarbij toestemming te geven voor het hebben van een egalisatiereserve van €1.300,-;
e. de bijdrage aan de VVD vast te stellen op €1.415.93;
f. de bijdrage aan Mooi Kaag en Braassem vast te stellen op €652,20;
2. de fracties van het D66, de VVD en Mooi Kaag en Braassem op te dragen, binnen 4 weken na het ontvangen van de factuur hierover, het restant van het voorschot dat is uitbetaald over 2024 terug te storten;
3. de fracties te ontslaan van verdere verantwoording over de uitgaven die zijn gedaan met de financiële bijdrage over 2024.
-
9.C
Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole - en de daaruit voortvloeiende controleverklaring - dient de gemeenteraad een aantal zaken op hoofdlijnen nader te regelen. Dit gebeurt aan de hand van het controleprotocol. Het controleprotocol wordt geactualiseerd als de ontwikkelingen daar aanleiding toe geven. Voor de jaarrekening 2025 is dit het geval. Vanaf verslagjaar 2025 gelden namelijk nieuwe regels voor verantwoording en accountantscontrole bij gemeenten, provincies en gemeenschappelijke regelingen. De wijzigingen hebben vooral gevolgen voor de wijze waarop de accountant de jaarrekening beoordeelt én voor de verantwoordingsgrens m.b.t. de rechtmatigheidsverantwoording.
Het college heeft het raadsvoorstel vastgesteld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het Controleprotocol 2025 van de gemeente Kaag en Braassem vast te stellen.
-
9.D
Het normenkader is onderdeel van de afspraken over rechtmatigheid tussen gemeenteraad en college. Het normenkader, beperkt tot de wettelijk verplichte onderdelen, wordt elk jaar door de gemeenteraad vastgesteld. In het normenkader is de uitkomst opgenomen van de inventarisatie van de voor het boekjaar 2025 relevante wet- en regelgeving voor (de rechtmatigheidsverantwoording in) de jaarrekening van gemeente Kaag en Braassem, zowel extern (Europees, nationaal, provinciaal) als intern (gemeenteraad).
Het college heeft het raadsvoorstel vastgesteld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het Normenkader 2025 van de gemeente Kaag en Braassem vast te stellen.
-
9.E
Er geldt een wettelijke plicht voor de raad om een Financiële verordening vast te stellen. In de Financiële verordening zijn de kaders vastgelegd voor de financiële organisatie, het financiële beleid en het financieel beheer. Naast tekstuele wijzigingen zijn de wijzigingen die nu worden voorgesteld met name het gevolg van gewijzigde inzichten in:
• de effecten van de nieuwe P&C cyclus;
• stellige uitspraken of aanbevelingen vanuit de commissie BBV. De commissie BBV heeft als taak zorg te dragen voor een eenduidige uitvoering en toepassing van het BBV. Voor 2025 betreffen dit de incidentele lasten en baten en de rechtmatigheid;
• het effect van administratief-technische handelingen;
• het effect van de financieel-technische ombuigingen / aanpassingen: wijziging afschrijvingstermijnen nieuwbouw conform raadsbesluit bij kadernota 2026 en aanpassing afschrijvingstermijnen conform beheerplan civiele kunstwerken 2025-2028
Het college stelt de gemeenteraad voor de financiële verordening vast te stellen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Financiële verordening van de gemeente Kaag en Braassem 2025 vast te stellen, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025.
-
9.F
De gemeentelijke belastingverordeningen die in 2026 van kracht worden, worden ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. De besluiten die zijn genomen bij de vaststelling van de Programmabegroting 2026 zijn hierin verwerkt, inclusief, in de meeste gevallen, de verhoging met het prijsindexcijfer van 2,0%.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De volgende belastingverordeningen vast te stellen:
a. Verordening Forensenbelasting 2026;
b. Legesverordening 2026;
c. Verordening Kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2026;
d. Verordening Afvalstoffenheffing 2026;
e. Verordening Lijkbezorgingsrechten 2026;
f. Verordening Marktgeld 2026;
g. Verordening Onroerendezaakbelasting 2026;
h. Verordening Precariobelasting 2026;
i. Verordening Riool- en waterzorgheffing 2026;
j. Verordening Roerende zaakbelasting 2026. -
9.G
De huidige Algemene Subsidieverordening Kaag en Braassem 2015 (verder genoemd ASV) is voor het laatst aangepast in 2015. In de afgelopen jaren is de wetgeving op Europees niveau aangepast met name waar het gaat om Europees steunkader. Dit is de reden geweest om de ASV te wijzigen. De ASV biedt een wettelijke grondslag voor de verstrekking van subsidie en zegt vooral iets over het proces van subsidieverstrekking, dus over de aanvraag, de termijnen en de verplichtingen van de subsidieontvanger en- verstrekker. Het college legt de ASV 2026 ter vaststelling aan de gemeenteraad voor.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Vast te stellen de ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING KAAG EN BRAASSEM 2025.
-
9.H
De initiatiefnemers zijn voornemens om op het perceel achter Kerkstraat 40, 41 en 42 in Oude Wetering een knarrenhof bestaande uit 20 appartementen te realiseren en daarnaast de bestaande kosterwoning te splitsen naar twee wooneenheden. Hiervoor is een omgevingsvergunning nodig waarbij afgeweken wordt van de regels van het omgevingsplan. Onderhavige BOPA-procedure (buitenplanse omgevingsplanactiviteit) voorziet in die afwijking en hierop is verzwaard adviesrecht van de gemeenteraad van toepassing. Het college stelt de raad voor positief te adviseren aan het college over het verlenen van de gevraagde omgevingsvergunning en geen verzwaard adviesrecht van toepassing te verklaren op de uiteindelijke bouwtechnische aanvraag omgevingsvergunning.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Positief te adviseren aan het college van burgemeester en wethouders over het verlenen van de gevraagde omgevingsvergunning voor het realiseren van 21 extra woningen op de locatie Kerkstraat 40-42 in Oude Wetering, onder de voorwaarde dat voldaan kan worden aan de gestelde eisen en alle adviezen positief zijn.
- Dit positieve advies als volgt te motiveren: “Onze raad vindt het wenselijk om medewerking te verlenen aan de gevraagde afwijking en het realiseren van een knarrenhof bestaande uit 20 appartementen en het splitsen van de kosterwoning toe te staan, omdat de woningtypes goed aansluiten bij de actuele behoefte. Hierbij heeft het college meegewogen dat er voorafgaand aan de vergunningaanvraag uitgebreide participatie heeft plaatsgevonden.”
- Geen verzwaard adviesrecht van toepassing te verklaren op de aanvraag omgevingsvergunning bouwtechnisch die volgt op de voorliggende buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA), wanneer deze past binnen de kaders van de onderhavige BOPA.
-
10
Het onderbrengen van de governance van het Energieprogramma bij Holland Rijnland vraagt formeel om een begrotingswijziging. De bijdrage van de gemeenten aan de RES wordt op dit moment gekwalificeerd als ‘bijzondere bijdrage regiogemeenten.’ Met de voorliggende begrotingswijziging wordt beoogd de bijdragen aan het Energieprogramma op de juiste wijze onder te brengen in de reguliere bijdragen van gemeenten. Omdat het formeel een wijziging in de reguliere bijdrage van gemeenten inhoudt is een zienswijzeprocedure verplicht. De begrotingswijziging is budgetneutraal. Het college stelt de gemeenteraad voor geen zienswijze in te dienen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Geen zienswijze in te dienen op de begrotingswijziging Holland Rijnland.
-
11
De Omgevingsvisie 2025 is de vierde versie en volgt op de eerdere vaststellingen en herzieningen in 2019, 2022 en 2024. In deze herziening zijn alle onderdelen opnieuw bekeken en waar nodig aangepast. De nadruk lag deze keer op de dorpsperspectieven en op het versterken van participatie met inwoners, ondernemers en partners. Op basis van de dorpentoer, drie avonden in Hoogmade en het zelfstandige traject op Kaag zijn de dorpsperspectieven herschreven. Tijdens de inzageperiode zijn ruim honderd zienswijzen ingediend. Deze zijn gebundeld en beantwoord in de Nota van beantwoording. Alle wijzigingen zijn in samengevatte vorm terug te vinden in het Wijzigingsdocument. Het college heeft het raadsvoorstel vastgesteld waarin de raad wordt voorgesteld de Omgevingsvisie 2025 en bijlagen vast te stellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Nota van beantwoording Omgevingsvisie 2025 vast te stellen.
- De Omgevingsvisie Kaag en Braassem 2025, inclusief bijbehorende bijlagen (Wijzigingsdocument, gebiedsgerichte programma’s en plan-m.e.r.-beoordeling inclusief oplegger) vast te stellen.
-
12
De gemeente Kaag en Braassem staat voor grote veranderingen op het gebied van wonen en zorg. Door vergrijzing, een tekort aan passende woningen en de toenemende druk op de zorg groeit de behoefte aan toekomstbestendige woonvormen en ondersteuning dichtbij huis. De Woonzorgvisie 2025–2030 geeft richting aan hoe de gemeente hier samen met partners op inspeelt.
De visie richt zich op drie doelgroepen:
• Ouderen, die langer zelfstandig willen blijven wonen in een woning die bij hun levensfase past;
• Mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking, die behoefte hebben aan passende huisvesting met begeleiding of zorg in de buurt;
• Sociaal kwetsbare inwoners, zoals dak- en thuislozen, jongeren uit de jeugdhulp en mensen die uit detentie of opvang komen, die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig te kunnen wonen.
De woonzorgvisie laat zien welke stappen nodig zijn om voor deze groepen passende woningen, goede zorg en sterke dorpsgemeenschappen te realiseren. Het college stelt de raad voor om de visie vast te stellen als beleidskader en deze ter besluitvorming aan de gemeenteraad voor te leggen. Zo voldoet de gemeente aan haar regionale en wettelijke verplichtingen en werkt zij aan een sociale en toekomstbestendige leefomgeving voor iedereen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Woonzorgvisie 2025–2030 gemeente Kaag en Braassem vast te stellen.
-
13
De gemeente is eigenaar van een breed en divers vastgoedportfolio, waaronder het gemeentehuis, kinderdagverblijven, kerktorens en voorzieningengebouwen. Voor deze gebouwen is de gemeente verantwoordelijk voor het groot onderhoud.
Het groot onderhoud wordt uitgevoerd op basis van een meerjarenonderhoudsplanning (MJOP). Deze planning biedt inzicht in de te verwachten onderhoudswerkzaamheden en de bijbehorende financiële prognoses. Een actueel MJOP is essentieel om het onderhoud goed in de tijd te plannen en daarmee op een juiste manier in de begroting op te nemen. Zo wordt voorkomen dat noodzakelijke werkzaamheden onverwacht en ongepland druk zetten op de beschikbare middelen.
Het MJOP wordt elke vier jaar geactualiseerd om aan te sluiten bij actuele ontwikkelingen en behoeften. De aard en ontwikkeling van de gebouwen binnen het gemeentelijk bezit zijn uiteenlopend. Dit voorstel richt zich specifiek op de gebouwen die onder het onderhoud en beheer van de gemeente vallen.
Het Sportbedrijf beheert voor de gemeente een aantal sportaccomadaties maar het blijven gemeentelijke eigendommen. ’t Spant wordt weer opgenomen in MJOP van de gemeentelijk gebouwen. De Tweesprong maakt onderdeel uit van project KINEO, welke nu in aanbouw is. Voor de aansluiting bij KINEO is er geld beschikbaar gesteld. Na de realisatie van KINEO zal een voorstel voor onderhoud aan de Tweesprong worden gedaan.
Het college stelt de raad voor het Meerjarenonderhoudsplan voor 2026-20230 vast te stellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het Meerjarenonderhoudsplan gemeentelijke gebouwen voor 2026 -2030 vast te stellen.
- De Voorziening Onderhoud Gebouwen met ingang van 1 januari 2025 op te heffen.
- Een storting te doen van € 544.108 in de reserve Sportpad, zijnde de restantmiddelen Tweesprong.
- Een egalisatiereserve onderhoud gebouwen in te stellen per 1 januari 2025.
- Een storting te doen van € 294.547 in de egalisatiereserve onderhoud gebouwen, zijnde het restant vrijval.
- De budgettair neutrale begrotingswijziging vast te stellen: een toename van de lasten met € 1.358.655 en een toename van de baten met € 1.358.655.
-
14Sluiting.