Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

maandag 10 februari 2025

18:00 - 19:25
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
E.H. (Evert) Henrotte
Toelichting

De vergaderingen van het presidium zijn openbaar, zie Artikel 6. Openbaarheid van presidiumvergaderingen (reglement van orde).

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    N.v.t.

    1. De plaatsvervangend voorzitter opent om 18:00 uur de vergadering;
    2. De plaatsvervangend voorzitter deelt mede dat burgemeester Astrid Heijstee-Bolt en griffier Theo Scherpenzeel verhinderd zijn. Zij laten zich vervangen door plaatsvervangend voorzitter Evert Henrotte en plaatsvervangend griffier Christopher Steinebach;
    3. De plaatsvervangend voorzitter verwelkomt Stacey Bouwman.
  2. 2

    Besluit

    De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

  3. 3

    Besluit

    N.v.t.

    Anja de Rijk – de Jong (CDA) deelt mede dat de werkgroep dorpsbudgetten “werkt als een speer”. De werkgroep is bezig met het schrijven van een initiatiefvoorstel.

  4. 4

    Besluit

    De besluitenlijst van 6 januari 2025 ongewijzigd vast te stellen.

  5. 4.A

    Roy Möllers (VVD): Ik maak uit de presidiumagenda op dat niemand 11 november heeft aangedragen om op te reflecteren. Derhalve doe ik het verzoek dan zelf.

    Besluit

    N.v.t.

    Het presidium heeft gereflecteerd op de vergadering.

  6. 5
    Planning/diverse agenda’s.
  7. 5.A

    Besluit

    Het stuk is afgedaan.

  8. 5.B

    Mooi K&B: Tijdelijk fietspad moet EERST langs de raad voordat er een omgevingsvergunning afgegeven kan worden!!

    Besluit

    De jaaragenda, versie februari 2025, gewijzigd vast te stellen.

    1. De gemeentesecretaris heeft aangegeven om schriftelijk terug te komen op het punt van Thijs Mooren (Mooi K&B) inzake dat het tijdelijk fietspad bij de HSL eerst langs de raad moet;
    2. Carsten Zwaaneveld (D66) heeft aangegeven dat D66 een motie vreemd voorbereidt inzake het onderwerp klimaat uit het raadsakkoord voor de commissie Visie en Advies van 3 maart 2025;
    3. De gemeentesecretaris vraagt na of de jaaragenda voortaan als Excel-bestand kan worden toegevoegd aan iBabs;
    4. De jaaragenda wordt gewijzigd aan de hand van de besluiten die zijn genomen bij de agendapunten 5.C. en 5.F.
  9. 5.C

    Door presidium vastgestelde data:
    3 maart niet openbare C&K;
    12 maart V&A;
    17 maart gemeenteraad.


    Voor presidium aangedragen punten:
    -Vragen zoveel mogelijk openbaar.

    Besluit

    1. Op 3 maart 2025 vindt een besloten commissie Context en Kaders plaats inzake Braassemerland; deze start om 19:30 uur. De commissie Visie en Advies vangt aan na de besloten commissie Context en Kaders.
    2. De commissie Visie en Advies van 31 maart 2025 wordt verplaatst naar 2 april 2025. Op 31 maart 2025 wordt een commissie Visie en Advies inzake Braassemerland gepland.
  10. 5.E

    Besluit

    N.v.t.

    De fractie van het CDA komt hier na de fractievergadering van 17 februari 2025 op terug. De overige fracties stemmen in met het voorstel om schriftelijk aan de griffie aan te leveren wat hun motivering is voor het verwerpen van het raadsvoorstel.

    Ingekomen stukken

    Onderwerp
    Raadsinformatiebrief Beroep Tankstation N207
  11. 5.F

    Graag willen we voor het rekenkameronderzoek armoedebeleid en schuldhulpverlening een sessie inplannen met de gemeenteraad. Ik stel me voor dat dat een soort van besloten commissie sessie is met de fractiespecialisten op die beleidsterrein (of het sociaal domein).


    We willen daarin onze eerste bevindingen terugleggen van de interviews met de inwoners, uitvoerders en beleidsmakers.
    Verder willen we met de raad reflecteren op hun kaderstellende en controlerende rol en de wijze waarop de raad geïnformeerd wordt over de uitvoering en resultaten van het armoedebeleid en schuldhulpverlening.

    Besluit

    Op 19 maart 2025 om 19:30 uur vindt het gesprek tussen de portefeuillehouders vanuit de raad en de B&A-groep plaats.

  12. 6
    Door presidiumleden aangedragen agendapunten.
  13. 6.A

    Beste Griffie,


    Hierbij een verzoek om op de eerstvolgende agenda van het presidium te plaatsen;


    Is het mogelijk om van een C&K avond een samenvatting/verslag te maken met punten die zijn opgehaald
    en meegenomen gaan worden door het college dan wel de organisatie richting de verdere ontwikkeling van het desbetreffende onderwerp?


    Toelichting;
    C&K avonden worden op diverse manieren ingedeeld en gehouden;
    Na afloop is niet altijd duidelijk wat er nu met de informatie van de avond wordt gedaan.
    Door middel van een (concreet) verslag dan wordt en blijft dit voor iedereen duidelijk.


    Dank voor het agenderen.


    Met vriendelijke groet,


    Anja de Rijk-de Jong
    Fractievoorzitter CDA Kaag en Braassem

    Besluit

    N.v.t.

    De griffie gaat in gesprek met het ambtelijk apparaat om te onderzoeken wat er mogelijk is. De griffie koppelt de bevindingen terug aan het presidium.

  14. 6.B

    Graag krijg ik steun van het presidium om het college te vragen een C&K voor te bereiden waarin wethouder Kistemaker ons dit voorjaar meeneemt in de gemaakte keuzes rond de LIOR: waar zijn ambities omhoog bijgesteld en waarom was dat op andere gebieden (nog) niet mogelijk? En hoe wordt de in de RIB genoemde verruimde afwijkingsmogelijkheid voor de 45m2-norm in de praktijk toegepast straks? Dit biedt ook de mogelijkheid wensen voor de toepassing of een volgende versie mee te geven.



    Dit verzoek doe ik mede in het licht van de lange doorlooptijd van veel bouwprojecten, waardoor het belangrijk is goed vooruit te kijken naar wat in de toekomst nodig is bij de inrichting van de openbare ruimte. Ook om kosten voor de gemeente te voorkomen als de oorspronkelijke inrichting van de openbare ruimte niet blijkt te voldoen.

    Besluit

    Het college te verzoeken om een Context en Kaders in te plannen over de LIOR.

  15. 6.C

    Graag meld ik de V&A van 20 januari en de raadsvergadering van 3 februari aan voor de terugblik bij het komende presidium. Beiden om te reflecteren op efficiënt vergaderen.

    Besluit

    N.v.t.

    Het presidium heeft gereflecteerd op de vergaderingen.

  16. 6.D

    De raad mist informatie over de relatie van het college met de provinciebestuurders zoals soort overleg, frequentie en onderwerpen. Doordat hierover geen enkel verslag wordt gedaan heeft de raad geen goed inzicht daarin. Wij verzoeken een betere informatieverstrekking daaromtrent.

    Besluit

    De gemeentesecretaris te verzoeken om met een toelichting te komen inzake het verzoek van het presidium om inzicht te krijgen in de gesprekken die het college voert met andere bestuurders/bestuursorganen (Gedeputeerde Staten, Provinciale Staten enzovoorts).

  17. 6.E

    Voorstel voor een (verantwoordings) debat of in ieder geval een C&K over de vele Raad van State procedures en hoe we die in de toekomst (zowel Raad als College) zoveel mogelijk kunnen voorkomen.

    Besluit

    Het college te verzoeken om een Context en Kaders in te plannen over Raad van State procedures.

  18. 6.F.I

    Het lijkt Mooi K & B logisch en beter uit te leggen aan de bewoners mocht een partij een ingekomen brief niet willen te verplaatsen ze dit ook gaan motiveren.

    Besluit

    Het aangedragen punt van Thijs Mooren (Mooi K&B) mee te nemen met de evaluatie van het Reglement van Orde.

  19. 6.F.II

    Wat is de reden waarom het college nagenoeg verplaatsing van ingekomen stukken van I naar II niet inhoudelijk beantwoord?

    Besluit

    N.v.t.

    Het presidium heeft gereflecteerd op de gang van zaken rondom de beantwoording van categorie II bieven.

  20. 6.G

    Waarom is het nodig dat bij het presidium altijd de volledige griffie aanwezig is?

    Besluit

    N.v.t.

    1. De griffier komt schriftelijk terug op het aangedragen punt van Thijs Mooren (Mooi K&B);
    2. Anja de Rijk – de Jong (CDA) verlaat na dit agendapunt de vergadering.
  21. 7

    De leden worden verzocht om uiterlijk op de dag van de vergadering vóór 9.00 uur aan de griffie aan te geven welke vragen er zijn voor de rondvraag. Zo nodig worden vragen voor beantwoording doorgestuurd aan betrokkenen zodat de antwoorden kunnen worden besproken in de vergadering.


    Mooi K&B: Is de verkiezingscampagne 2026 vorige week begonnen?
    Mooi K&B: Wat is de stand van zaken van de cursus politiek actief.
    Mooi K&B: Wie heeft het college opdracht gegeven om uit te zoeken wie wat aan vragen heeft gesteld?
    CDA: Op 30 januari jl. Hebben wij een email gehad van Werkgroep Geluidsoverlast Kaag en Braassem met daarin de mededeling dat zij binnenkort de raad willen bijpraten over de laatste stand van zaken. Wij vernemen graag of dit verzoek inmiddels binnen is gekomen dan wel of het college voornemens is ons binnenkort bij te praten (onderwerp staat niet op de LTA ).

    Besluit

    Kennis te nemen van de gestelde vragen.

    Inzake de cursus politiek actief meldt Christopher Steinebach (plaatsvervangend griffier) dat de gemeente hierover binnenkort actief naar buiten toe gaat communiceren.

  22. 8

    Besluit

    N.v.t.

    De plaatsvervangend voorzitter sluit de vergadering om 19:37 uur.