Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

maandag 29 augustus 2022

18:00 - 19:25
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
Astrid Heijstee-Bolt
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Gino Wesselman (D66) heeft laten weten dat hij zich tijdens de vergadering laat vervangen door Sam Vijlbrief
    Sandra de Wagenaar (PRO Kaag en Braassem) heeft laten weten dat zij zich tijdens de vergadering laat vervangen door Rick van Seggelen

    Besluit

    n.v.t.

    Vz opent

  2. 2

    De leden wordt gevraagd om hun opmerkingen over de besluitenlijst uiterlijk op de dag van de vergadering vóór 12 uur aan de griffie te sturen.

    Besluit

    Er is ingestemd met de besluitenlijst

    Geen verdere opmerkingen

  3. 3

    Besluit

    1. Mw. de Rijk (CDA) deelt mee dat fractiegenoot dhr. Mooren zich afsplitst van de CDA fractie en als eenpersoonsfractie zijn weg gaat vervolgen.


    2.Gemeentesecretaris  Dhr. v.Zijl deelt mee dat het college bezig is om het uitvoeringsprogramma n.a.v. het raadsakkoord uit te werken. Data van behandeling: 25 oktober in college, 2 november in commissie V&A  en vervolgens 21 nov in de raad.


    3. Burgemeester Mw. Heijstee attendeert nogmaals op de regioavond over risico-profielen.

    Ad. 1. Persbericht over dhr. Mooren volgt om dit verder in de openbaarheid te brengen.

  4. 3.a

    In de vergadering van 4 juli zijn de opdrachten naar aanleiding van het raadsakkoord vastgesteld. Daarin staan niet alleen opdrachten aan het college, maar ook aan de raad. In het presidium van 29 augustus zal een werkgroep worden ingesteld die gaat werken aan een toegankelijker vergadersysteem. U wordt gevraagd op uiterlijk 15 augustus per fractie maximaal twee mensen voor de werkgroep voor te dragen. Tot op heden zijn de volgende namen voorgedragen: Anja de Rijk & Oscar van Leijden, wie gaan er nog meer plaatsnemen in de werkgroep.

    Besluit

    Verdere aanvullingen op de werkgroep zijn aangedragen:
    Namens PRO Kaag en Braassem: Dhr. van Seggelen en Dhr. Brouwer
    Namens Samen voor Kaag en Braassem: Dhr. van Beurden en Mw Bax
    Namens VVD: Roy Möllers en Dhr. de Jong
    Namens D66: Dhr. Zwaaneveld


    Burgemeester Mw Heijstee geeft aan dat er nog een procesvoorstel voor de werkgroep volgt. In presidium van september komt voorstel.

    Het huidige vergadersysteem dient te worden geoptimaliseerd.

  5. 3.b

    Voorstel is nog nog niet gereed om te bespreken e.e.a. hangt samen met het Raadsakkoord en daarom zal het voorstel allereerst in de werkgroep "toegankelijker systeem" worden besproken.


    De start van de nieuwe raad en het introduceren van het raadsakkoord heeft een doorwerking in de verordening op het Presidium. De raad wordt meer in positie gebracht.
    Het betreft onder meer de verkiezing van een vaste voorzitter uit de raad en verkiezing van vaste leden. De burgemeester zal voortaan in de rol van adviseur kunnen deelnemen aan het presidium. De gemeentesecretaris neemt geen deel aan deze vergaderingen. Indien besluitvorming aan de orde is zal dit gebeuren via gewone meerderheid.
    Bovenstaande is meer passend in een duaal stelsel en is mede een gevolg van een afspraak uit het raadsakkoord 2022-2026. “Laat de driehoek de agenda voorbereiden en bepalen wanneer, wat en hoe dingen moeten plaats vinden, zodat het presidium hier op hoofdlijnen over kan besluiten”.

    Besluit

    De verordening op het presidium wordt allereerst behandeld in de werkgroep.

    In de nieuw op te stellen verordening zijn inhoudelijke zaken te overwegen die verder gaan dan wat technische keuzes.

  6. 3.c

    Besluiten

    Dit onderwerp komt in de volgende presidiumvergadering opnieuw aan de orde.

    Er zijn nog wat inhoudelijke zaken te bespreken alvorens de nieuwe verordening kan worden vastgesteld

    Het voorstel voor een geactualiseerde verordening komt nogmaals op de agenda.
    Verzoek van presidium om op punt van de financiële ondersteuning met verschillende scenario's te komen.

    Uitgangspunten voor de scenario's: een eerlijke verdeling van de totale te verdelen gelden mede in het licht van de verschillende omvang van de fracties vanaf heden. Totale bedrag gedeeld door 21 zetels.
    Er is de wens om burgerleden te faciliteren met een vergoeding, waarbij de gelden naar burgerleden een zekere limiet dienen te hebben in relatie tot de vergoeding voor raadsleden.
    De reactie van de accountant dient te worden betrokken.

  7. 4
    Planning en agenda's
  8. 4.a

    Bijgaand treft u de kwartaalagenda aan voor september tot en met november.


    Punt van aandacht Rapport rekenkamer presidium

    Besluit

    Agenda van 17 oktober is te vol.
    Burgemeester en secretaris zullen zich nogmaals buigen over vergaderschema.

    Suggestie: Mogelijk om de vergadering van 10 oktober als overloop te gebruiken?

  9. 4.b

    Het presidium wordt voorgesteld om de agenda's vast te stellen

    Besluit

    Fracties leveren voor de voorzitterstaken voor de hoorzitting en voor V&A bij de griffie aan.
    Er wordt vastgesteld dat stukken voor de agenda tijdig aangeleverd worden door griffie volgens afsprakenkader.

    Alhoewel er gewerkt wordt volgens protocol v.w.b. tijdige aanlevering van agendastukken is er toch het verzoek om de mogelijkheden te verkennen om stukken eerder aan te leveren voor vergaderingen zodat met name de fracties iets meer tijd hebben ter voorbereiding.

  10. 4.c

    De agenda is niet toegevoegd, naast reguliere agendapunten van een raadsvergadering zullen de agendapunten van de V&A en Hoorzitting van 5 september op de agenda staan.

    Besluit

    n.v.t.

    n.v.t.

  11. 4.d

    Er is nog geen exacte agenda bekend, wel dat er na afloop van de V&A een C&K is met informatieavond inzake Ruimte, Regio en Financiën + Sociaal domein.

    Besluit

    n.v.t.

    n.v.t.

  12. 5

    Besluit

    n.v.t.

    n.v.t.

  13. 5.a

    Op woensdag 7 september 2022 staat een context-en-kader avond in het teken van het vergunning-, toezicht- en handhavingsbeleid 2023-2026. Dit procesvoorstel behelst een aanpak om te komen tot een start voor een nieuw VTH-beleid.

    Besluit

    n.v.t.

    n.v.t.

  14. 5.b

    In juni 2022 is de raad via een vertrouwelijke memo geïnformeerd over de stand van zaken om een nieuw bedrijventerrein grenzend aan de woonkern Roelofarendsveen mogelijk te maken.

    Besluit

    College verzorgt voorzitterschap

    n.v.t.

  15. 6

    Benoemen van de voorzitter van de avond van september, voorstel is 1 voorzitter voor beide vergaderingen te benoemen.
    29/8 de heer Van Dijk heeft aangeboden voorzitter te willen zijn van de hoorzitting.

    Besluit

    Presidium stemt in met verzoek van Mw. de Rijk aan dhr Doze om vergadering voor te zitten.

    Dhr. Doze is weliswaar burgerlid, maar gezien het feit dat wetgever bezig is op dit punt meer ruimte te geven aan inzet burgerleden vindt presidium het geen probleem om ruimte te geven aan dit burgerlid voor deze taak. Mede vanwege het feit dat dhr Doze ook de eed/belofte heeft afgelegd.

  16. 7

    Het betreffen de volgende avonden: V&A 20 juni, C&K 27 juni en 4 juli gemeenteraad. De leden worden verzocht om uiterlijk op de dag van de vergadering vóór 9.00 uur aan de griffie aan te geven voor welke vergadering een terugblik nuttig is. Dit wordt dan aan de overige ter kennis gebracht.

    Besluit

    n.v.t.

    n.v.t.

  17. 8

    Zie afzonderlijke voorstellen (5A e.v.)

    Besluit

    n.v.t.

    n.v.t.

  18. 8.a

    Ter info: De griffie heeft een email ontvangen op 26 juli inzake een verzoek over een inspraakavond inzake tuinbouwsector. De mails zijn opgepakt door de gemeentelijke organisatie en de wethouder. Een reactie van het college volgt.

    Besluit

    College gaat zich verder buigen over inhoud/agenda van deze avond

    Er is enige sturing gewenst om dit overleg nuttig te maken

  19. 8.b

    Ter info: Maandag 11 juli heeft er een bestuursvergadering van de BVO plaats gevonden waarin ingesloten brief wordt behandeld. Deze zal daarna in reactie op het ingediende VVD amendement naar onze gemeenteraad worden verzonden. Het verzoek is om in de 2de helft van dit jaar met een raadsvertegenwoordiging van Alphen en Kaag en Braassem in gesprek gaat over de diverse benodigde I&A ontwikkelingen in de periode 2024-2026. Verzoek is om een gezamenlijke datum met Alphen hiervoor te zoeken in Kaag en Braassem. Dit verzoek is opgepakt en er is nog geen definitieve datum.

    Besluit

    Vanuit diverse fracties worden namen aangedragen van geïnteresseerden voor deze vergadering:
    Dhr. Van Beurden namens Samen voor Kaag en Braassem
    Dhr. van Leijden namens CDA
    Dhr. Zwaaneveld namens D66
    Dhr Van Dijk namens VVD

    Datum volgt z.s.m. griffie laat dit weten, Dit wordt een digitale bijeenkomst.

  20. 8.c

    De heer Möllers van de VVD verzoekt om bespreking aangaande ene presentatie inzake stikstof en bodemdaling. In Nieuwkoop is er op 21 juni 2022 een presentatie gehouden door de provincie(programmamanager regiodeal bodemdaling Groene Hart) over stikstof en bodemdaling. Hierbij is ook de gebiedsgerichte aanpak aan de orde geweest.

    Besluit

    Er is bij alle fracties behoefte aan een informatiebijeenkomst over stikstof en bodemdaling. College gaat kijken wat beste moment hiervoor is.

    Belangrijk onderwerp ook voor K&B.

  21. 8.d

    Voor het reces heeft de rekenkamer het rapport inzake de Wob aangeboden aan de raad. In het presidium van 13 juni is niet ingestemd met een vergadering op 6 juli en het voorstel was door te schuiven naar de C&K van 7 september maar de voorzitter van de rekenkamer is verhinderd. Daarnaast heeft de rekenkamer aangekondigd een kennismakingsbijeenkomst met de nieuwe raad te willen.
    De volgende leden hebben zich aangemeld voor de begeleidingscommissie: Roland van Beurden, Thea Wesselman en Marcel Doze. Het college wordt uitgenodigd voor het bespreken van het wob rapport aanwezig te zijn.
    Voorstel is om hiervoor een avond uit te trekken op woensdag 28 september en deze in het geheel voor de rekenkamer te reserveren. Onderwerpen die onder meer op de agenda staan zijn kennismaking, stand van zaken sollicitatieprocedure.
    Kan het presidium met deze avond instemmen?

    Besluit

    Presidium wil hier geen hele avond voor reserveren. Verzoek is om aan te sluiten bij een andere avond

    Suggestie: mogelijk om na (vrij lege) raadsvergadering in te plannen?

  22. 8.e

    Het presidium wordt gevraagd kennis te nemen van onderstaande stukken. Naar aanleiding van het rekenkamerrapport inzake participatie binnen de gemeente biedt het college de raadsinformatiebrief aan dat de aanbevelingen zijn meegenomen in het raadsakkoord en krijgt het onderwerp ook een prominente plek in het uitvoeringsprogramma van het college.

    Besluit

    n.v.t.

    n.v.t.

  23. 8.f

    Woondiensten Aarwoude wil graag de raadsleden uitnodigen voor een kennismakingsbijeenkomst. Is hier behoefte aan binnen de raad en zoja, welke dag zou hier voor het meeste geschikt zijn. Voorgaande jaren werd hiervoor vaak een vrijdagmiddag ingepland. Kan het presidium hiermee instemmen?

    Besluit

    Presidium is akkoord met voorstel

    n.v.t.

  24. 8.g

    Uitnodiging Regiobank aan het Noordeinde voor een gesprek met een wethouder en/of raadslid inzake hun werkzaamheden en of de gemeente aanvragen heeft liggen waarin een financiering opgehaald moet worden waarin zij een rol kunnen spelen. Hoe kan de griffie deze e-mail beantwoorden?

    Besluit

    Dit verzoek dient te worden neergelegd bij een wethouder

    n.v.t.

  25. 8.h

    Ter info: de gemeenteraden zijn in de afgelopen jaren op verschillende momenten geïnformeerd over de geplande doordecentralisatie van de maatschappelijke zorg 2023. Binnenkort (oktober) is de inkoopprocedure voor Ondersteuning met Wonen en Opvang in de Rijnstreek afgerond daarom willen we de raden informeren over de stand van zaken. Inhoudelijke onderwerpen zoals bijvoorbeeld de financiën, middels een raadsinformatie brief. En kennismaken met de nieuwe partners (aanbieders) Opvang en Ondersteuning met wonen doormiddel van een kennismakingsbijeenkomst in november. Vanaf 2023 willen we daadwerkelijk werkbezoeken organiseren bij verschillende aanbieders op verschillende locatie in de drie gemeenten.  De wens is om de bijeenkomst gezamenlijk in de avond (drie gemeenten) te organiseren ergens in november.
    Opties voor data: woensdag 23 november, donderdag 24 november en donderdag 8 december. Er is nog geen definitieve datum bekend.

    Besluit

    Presidium heeft voorkeur voor woensdag 23 november

    n.v.t.

  26. 9

    De leden worden verzocht om uiterlijk op de dag van de vergadering vóór 9.00 uur aan de griffie aan te geven welke vragen er zijn voor de rondvraag. Zo nodig worden deze doorgegeven aan betrokkenen om deze vragen van een antwoord te kunnen voorzien tijdens de vergadering.

  27. 9.a

    Het CDA heeft de onderstaande vraag voor de rondvraag aangemeld:
    In de vorige raadsperiode is de fracties gevraagd in een eigen vorm/lay out hun schriftelijke vragen te stellen met de gedachte dat dit opener en vrijer overkomt dan in een vaste lay-out. Daarnaast wilde men graag een stukje onderbouwing en toelichting waarom de vraag/vragen worden gesteld; zodat het college meer richting/gevoel krijgt waarom de desbetreffende fractie de vraag/vragen stelt.
    Nu passen wij dit geruime tijd toe; echter de antwoorden komen in de (oude) standaard lay-out en de toelichting/de context van de fractie die de vraag/vragen heeft gesteld is weg.
    Dit maakt dat de antwoorden lastig overkomen en degene die de antwoorden leest (andere raadsleden, pers, inwoners, etc) niet altijd begrijpt waarover het gaat en waarom de vraag/vragen zijn gesteld.
    Wat is de reden dat dit zo gebeurd? En kan dit anders?

    Besluit

    Vraag wordt doorgeschoven naar volgende presidiumvergadering

    n.v.t.

  28. 10

    Besluit

    Vergadering wordt afgesloten om 19.40 uur

    n.v.t.