Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Visie en Advies

maandag 27 mei 2024

19:30 - 22:00
Locatie

Trouwzaal

Voorzitter
N.n.b.
Toelichting

Voor meer informatie over de V&A-vergaderingen, zie Artikel 18. Visie en Advies-vergaderingen (reglement van orde).

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening.
  2. 2
    Vaststellen van de agenda.
  3. 3
    Mededelingen.
  4. 3.A
    Regionale aangelegenheden.
  5. 4

  6. 5

    Artikel 23. Spreekrecht (reglement van orde)
    1. Eenieder kan inspreken tijdens Visie en Advies-vergaderingen.


    2. Er kan worden ingesproken over geagendeerde en niet-geagendeerde onderwerpen. Spreekrecht over geagendeerde onderwerpen kan plaatsvinden bij de behandeling van het desbetreffende agendapunt.


    3. Het woord kan niet worden gevoerd over:
    i. een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep openstaat of heeft opengestaan;
    ii. benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
    iii. een gedraging waarover een klacht in de zin van artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.


    4. Insprekers kunnen zich tot 12:00 uur op de dag van de vergadering bij de griffier aanmelden onder vermelding van het onderwerp waarover zij het woord willen voeren.


    5. De voorzitter stelt de sprekerslijst vast op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.


    6. Insprekers kunnen gedurende maximaal dertig minuten het woord voeren. Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn die het woord willen voeren.


    7. De voorzitter biedt raads- en burgerleden en het college of de burgemeester de mogelijkheid om in ten hoogste één termijn verhelderende vragen te stellen aan de inspreker.


    8. Op voorstel van de voorzitter of een raads- of burgerlid kan de vergadering besluiten de inspreker in de gelegenheid te stellen aan de verdere beraadslaging met betrekking tot een bepaald agendapunt deel te nemen.

  7. 8

    Het college heeft de Lokale Energiestrategie (LES) opgesteld en legt deze ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad. Het is een integraal document dat gaat over elektriciteit, warmte en mobiliteit. Per onderdeel zijn doelstellingen genoemd die in 2030 leiden tot 49% minder CO2 uitstoot. Voor grootschalige duurzame opwek is een voorkeursscenario tot stand gekomen op basis van ontwerpend onderzoek vanuit het landschap, gesprekken met inwoners en andere belanghebbenden. Het college heeft het raadsvoorstel vastgesteld waarmee de raad wordt voorgesteld de LES vast te stellen.


    Op 16 mei 2024 is het volgende document ter vervanging van het oude document toegevoegd aan de agenda: 1. Lokale energiestrategie Kaag en Braassem - 16 mei 2024. Het college heeft daarover het volgende te melden: Dit is aangepast: Figuur 7, blz. 16 is vernieuwd. Deze grafiek geeft aan: de CO2-uitstoot van Kaag en Braassem uit Klimaatmonitor en emissieregistratie (excl. uitstoot snelwegen/A4).

  8. 9

    Er is aanleiding om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te actualiseren. De nu geldende Schepenverordening 2009 is gedateerd. Door het actualiseren van regels op het water blijven deze juridisch toepasbaar en kunnen desgewenst nadere regels en aanvullend beleid worden vastgesteld. Vanuit de gedachtegang van integraliteit wordt voorgesteld de bepalingen voortaan onder te brengen in de APV in plaats van een afzonderlijke verordening. Het college heeft het raadsvoorstel vastgesteld.

  9. 10

    Na de afsluiting van de cijfers is duidelijk geworden dat we in 2023 een tekort hebben op de Rijksvergoeding BUIG. Het tekort bedraagt € 542.142. Voor een tekort op het BUIG-budget geldt een eigen risicodrempel. Tot een tekort van 7,5% dient de gemeente dit zelf op te vangen. Voor 2023 heeft Kaag en Braassem een tekort van 11,53%. Dit is de tweede keer sinds 2017 dat het tekort van Kaag en Braassem boven de eigen risicodrempel komt. Vorig jaar is er ook een aanvraag ingediend.
    Een van de voorwaarden voor een succesvolle aanvraag is dat de gemeenteraad verklaart dat het college maatregelen heeft genomen. Het college heeft het raadsvoorstel vastgesteld.

  10. 11

    Per 1 juli 2022 is de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) in werking getreden. Deze wetswijziging moet worden verwerkt in de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst West-Holland (ODWH). Op 18 december 2023 heeft de raad besloten geen zienswijze in te dienen op de voorgestelde wijzigingen. Het Dagelijks Bestuur van de ODWH heeft de zienswijzen van de andere deelnemers waar nodig verwerkt in de regeling en stelt de deelnemers voor de gewijzigde regeling vast te stellen. Het college stelt aan de gemeenteraad voor toestemming te verlenen om de gewijzigde gemeenschappelijke regeling vast te stellen. Het college heeft de gewijzigde regeling vastgesteld, onder voorbehoud van de daartoe verkregen toestemming van de gemeenteraad.

  11. 12

    Gemeente Kaag en Braassem neemt deel in zes gemeenschappelijke regelingen. Deze partijen hebben alle een ontwerpbegroting voor het jaar 2025 opgesteld voor de aan hen opgedragen taken. De conceptbegroting van de Veiligheidsregio Hollands-Midden wordt eind mei aangeboden voor zienswijze en deze zal één cyclus later (gemeenteraad 8 juli 2024) in de gemeenteraad geagendeerd staan. De begroting 2025 van Hecht wordt in één voorstel aangeboden samen met de begrotingswijziging Hecht 2024. De gemeenteraden van de deelnemende gemeenten worden gevraagd hun zienswijzen op de verschillende ontwerpbegrotingen kenbaar te maken. Het college heeft het raadsvoorstel vastgesteld.

  12. 13

    De regionale dienst Hecht vraagt een zienswijze op de 1ste begrotingswijziging 2024 en de beleidsarme begroting 2025. De raad wordt voorgesteld de zienswijze op deze voorstellen vast te stellen, waarin staat dat de gemeente Kaag en Braassem instemt met de beleidsarme concept begroting 2025, maar niet met de begrotingswijziging 2024. Daarnaast roept de gemeente Kaag en Braassem Hecht nogmaals op om binnen de financiële kaders te blijven. Het college heeft het raadsvoorstel vastgesteld.

  13. 14

    Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet is ook de vergunning voor een Buitenplanse omgevingsplanactiviteit (Bopa) geïntroduceerd. Dit is een vergunning waarmee afgeweken kan worden van het omgevingsplan. Bevoegdheid voor het afgeven van deze vergunning ligt bij het college. De gemeenteraad kan echter Bopa's aanwijzen waarbij participatie verplicht is.
    Op maandag 25 maart 2024 zijn met de gemeenteraad van Kaag en Braassem kaders opgehaald over participatie binnen ruimtelijke initiatieven. De gemeenteraad heeft toen aangegeven voorkeur te hebben om voor alle categorieën van Bopa's participatie verplicht te stellen, met uitzondering van enkele activiteiten die slechts een geringe ruimtelijke impact hebben. Dit voorstel betreft de uitwerking van de op 25 maart 2024 bij de gemeenteraad opgehaalde kaders om te komen tot een besluit over de categorieën.

  14. 15

    Artikel 45. Vragenkwartier (reglement van orde)
    1. Tijdens iedere Visie en Advies-vergadering is er als laatste agendapunt een vragenkwartier, tenzij bij de griffier geen vragen zijn ingediend. In bijzondere gevallen kan het presidium bepalen dat het vragenkwartier op een ander tijdstip wordt gehouden. De voorzitter bepaalt op welk tijdstip het vragenkwartier eindigt.


    2. Raadsleden en burgerleden die tijdens het vragenkwartier vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minstevierentwintig uur voor aanvang van het vragenkwartier bij de griffier.


    3. De voorzitter bepaalt de volgorde waarin aangemelde onderwerpen tijdens het vragenkwartier aan de orde worden gesteld alsmede de spreektijd voor de overige raads- en burgerleden, het college en de burgemeester.


    4. Per onderwerp wordt aan de vragensteller maximaal anderhalve minuut het woord verleend om één of meer vragen aan het college of de burgemeester te stellen en een toelichting daarop te geven. Na de beantwoording daarvan krijgt de vragensteller desgewenst het woord om aanvullende vragen te stellen.


    5. De voorzitter kan aan andere raads- en burgerleden het woord verlenen om hetzij aan de vragensteller, hetzij aan het college of de burgemeester vragen te stellen over hetzelfde onderwerp.


    6. Tijdens het vragenkwartier worden geen moties ingediend en geen interrupties toegelaten.

  15. 16
    Sluiting.